UNDER REDAKTØRPLAKATEN: Redaktør Thomas Nilsen og journalist / daglig leder Atle Staalesen har nå egen nettavis. Foto: Privat
UNDER REDAKTØRPLAKATEN: Redaktør Thomas Nilsen og journalist / daglig leder Atle Staalesen har nå egen nettavis. Foto: PrivatVis mer

Ble sparket - starter egen avis

Redaktør Thomas Nilsen er klar med The Independent Barents Observer.

(Dagbladet): I september fikk redaktør Thomas Nilsen melding om at han måtte forlate lokalene til The Barents Observer på dagen.

Eierne, Barentssekretariatet tilhørende de nordnorske fylkeskommunene, avskjediget Nilsen for å ha ytret seg kritisk til at avisa ikke skulle drives etter presseetiske retningslinjer som Redaktørplakaten.

Sparkingen av Nilsen ble trukket tilbake, men Nilsen ville ikke tilbake til en avisa eid av fylkeskommunene.

- Norges raskeste Nå har han nemlig startet en ny nettavis: The Independent Barents Observer. Nettavisa gikk på nett tidlig torsdag ettermiddag.

Sammen med Atle Staalesen, også tidligere Barents Observer-ansatt, eier Nilsen den nye avisa selv.

- Jeg tror vi er Norges raskest etablerte nettavis. Men vi har veldig lyst til å jobbe mer med journalistikk i grenselandet mellom Norge og Russland, og da var det en åpenbar løsning å eie og drifte avisa selv, sier Nilsen til Dagbladet.

Nå som avisa er etablert på nett, starter arbeidet med å sikre sponsorer og samarbeidspartnere.

- Vi har allerede blitt kontaktet av folk i Norge, Russland og Canada som vil bidra, men foreløpig kan vi ikke engang utbetale lønning til oss selv. Det blir nok en del havregrøt framover, men vi ser også et stort potensiale her, sier Nilsen.

- Aldri offentlig eid Nilsen er klar på at avisa skal være en uavhengig publikasjon som dekker nordområdene, men åpner for et eventuelt samarbeid med Barentssekretariatet.

- Vi har sagt at vi er åpen for all dialog om samarbeid, men eierskapet vil aldri kunne bli fylkeskommunalt.

Og for at det ikke skal være noen tvil om hvilke prinsipper som hersker i The Independent Barents Observer, har en fysisk utgave av Redaktørplakaten fått en prominent plass i lokalene.

Tidligere i dag meldte NRK at offentlig eide Barents Observer nå står uten ansatte, etter at samtlige har sagt opp etter redaktørbråket.

Les Dagbladets intervju med Nilsen da avskjedigelsen ble trukket: - Frustrasjonen har vært stor

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram