Ble syk av å skrive såpe

Det skummet over i kulissene da Knut Faldbakken ble engasjert for å skrive en ny radiosåpe for NRK. Samarbeidsproblemene var mer dramatiske enn plottet. Forfatteren fikk en psykisk knekk og måtte trekke seg.

Det skummet over i kulissene da Knut Faldbakken ble engasjert for å skrive en ny radiosåpe for NRK. Samarbeidsproblemene var mer dramatiske enn plottet. Forfatteren fikk en psykisk knekk og måtte trekke seg.

HAMAR (Dagbladet):

- Jeg var med på å skrive de 17 første episodene, men så gikk det ikke lenger. Som forfatter klarte jeg ikke å bli «refusert» hele tida. Når du er vant til å jobbe alene, begynner du fort å føle deg ubekvem og tråkket på når ideene og forslagene dine forkastes. Jeg hadde ikke samme smak og humor som resten av teamet, sier Faldbakken til Dagbladet.

- Jeg ble rett og slett syk, måtte «ta en Bondevik». Jeg var helt nede i kjelleren, og hentet meg opp igjen. Det er første gang i min karriere at jeg opplever noe slikt, sier han.

Omskrevet

Faldbakken var sykmeldt i nærmere to måneder fra november, men er nå frisk igjen og arbeider på en ny roman. Han var aldri behandlingstrengende.

- Jeg fikk beskjed om å hvile, sove og gjøre ting som gjør meg glad.

Mandag hadde radiosåpen «Over de høye fjelle, en roadmovie for radio» premiere på NRK P2. Tittel, plot og hovedpersoner er beholdt, men Faldbakken er ikke kreditert. Manuset hans er helt omskrevet. I første episode ble bare fire av de opprinnelige replikkene brukt. Serien sendes i 40 daglige episoder fram til påske.

«Ensomme ryttere»

Det var radiodirektør Tor Fuglevik selv som ønsket seg Faldbakken som serieforfatter til nysatsingen. Fuglevik formidlet kontakten mellom Faldbakken og Radioteatrets leder, Nils Heyerdahl.

Faldbakken samarbeidet med regissørene og produsentene Morten Tomter og Ulf Breistrand, som overtok manusarbeidet etter at han trakk seg.

- Vi kan bare beklage hvis Faldbakken føler seg overkjørt, sier Nils Heyerdahl til Dagbladet.

- Hvorfor brukte dere ikke Faldbakkens manus, når dere først engasjerte en så høyt profilert forfatter? Var det ikke godt nok?

- I en slik prosess er det vanlig at vi diskuterer og forandrer manus underveis. Noen forfattere er «ensomme ryttere», mens vi jobbet i team. Og Faldbakken har vel ikke så mye erfaring med radioteater. Etter hvert ble det dessuten et problem at han ikke klarte å holde progresjonsplanen. Vi er skuffet over at han ikke kunne være med til slutt, men han ble sykmeldt, og vi måtte få opp tempoet for å få serien på lufta, sier Heyerdahl.

Skviset

Faldbakken ble løst fra kontrakten og fikk honorar for det arbeidet han hadde gjort.

- Da jeg ble spurt om å skrive serien, fikk jeg et fristende økonomisk tilbud fra NRK. Det var mange penger involvert. Også derfor strakk jeg meg så langt jeg kunne, til tross for problemene som oppsto, sier Faldbakken.

- Det begynte idyllisk, men da vi nærmet oss leseprøver og opptak, strammet det seg til. Jeg ble mer og mer uenig med mine medarbeidere om hvordan storyen skulle utvikles. Jeg var tross alt hyret som forfatter, men etter hvert følte jeg meg skviset og overkjørt. Det ble meningsløst å fortsette. Folkene nærmest produksjonen fikk siste ordet. Samtidig var arbeidspresset hardt og tempoet oppdrevet. Jeg følte at jeg løp foran hurtigtoget og la skinner, klarte ikke å levere fort nok.

- Var du ikke forberedt på å jobbe i gruppe?

- Jo, jeg er ingen egoman tyrann som skal ha viljen hele tida. Jeg har skrevet både filmmanus og teateroppsetninger, så jeg har jobbet med dramaturger og produsenter før. Faglig var det utfordrende og spennende for meg å skrive en slik serie. Jeg skal ta min del av ansvaret for bruddet. Jeg var nok ikke forberedt på i hvilken grad mine ideer og utkast ville bli omskrevet, medgir Faldbakken.

bente.froytlog@dagbladet.no