Blekt sørstatsdrama

Av John Berendts bestselger «Midnatt i det gode og ondes hage» har Clint Eastwood laget en blek og langtrukken filmutgave. Så var det heller ingen liten jobb han påtok seg.

En sammenlikning kan virke urettferdig. Bøker må nødvendigvis gjennomgå en viss tilrettelegging på veien mot lerretet. Men opphavet må jo ikke tape sin sjel, heller. Berendts skildring av den eksentriske, snobbete, rause og innadvendte byen Savannah i Georgia, med dens like mangfoldige innbyggere, har mistet temperatur, dramatikk og stemning i overgangen til film. Litt fortvilende, rett og slett.

Friheter

Eastwood og manusforfatter John Lee Hancock har tatt seg for mange friheter i forhold til sannheten, også.
For boka er en dokumentarisk beretning om et originalt persongalleri i en rar og vakker by, med stor vekt på den rettssaken Eastwood har valgt å konsentrere seg helt om: Millionæren Jim Williams' kamp for å bli kjent uskyldig i drapet på unge Billy Hanson, hjelpemann, gigolo og villstyring. Williams (Kevin Spacey) er en deilig eksentriker, en oppkomling av en antikvitetshandler med ironisk distanse til det meste. Billy (Jude Law) heter egentlig Danny, en figur vi ser så lite til i filmen at det ladete, erotiske forholdet mellom de ulike herrene på langt nær framstår med sitt egentlige spenningsnivå. Drepte Williams Billy i selvforsvar, eller var det kaldblodig mord?

Hele hurlumheien ses gjennom øynene til journalisten John Kelso (John Cusack). Mellom slagene i retten geleider han oss litt rundt og småflørter med Mandy Nichols (Alison Eastwood), en romanse oppfunnet av Hollywood. Den eneste virkelige fornøyelsen står dragartisten Lady Chablis for. Hun/han spiller seg selv og er en sann svir.

Ellers er samtlige dvaske kopier av originalene, selv voodoo-prestinnen Minerva. I virkeligheten sto Jim Williams for retten fire ganger. Hos Eastwood holder det med én.
Ikke er det altfor spennende, heller. Til det er snarveiene og utelatelsene for mange. Kevin Spacey tilfører Williams den rette mystikk, men burde fått mer å bite i enn denne pene, pyntelige og forutsigbare Hollywood-filmen.