Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Blendet av sjokkporno og ståpikker

Flere av Norges beste skuespillere gir jernet i NRKs nye storsatsing, «Exit». Men hvorfor?

FINANSDRAMA: Dramaserien Exit er en ny storsatsning på NRK, basert på historiene til fire menn fra det norske finansmiljøet.Trailer: NRK Vis mer

Er det noe jeg ikke skjønner her? Er det en dypere mening som jeg ikke får tak på? La oss være ærlige: Det er et spørsmål som av og til dukker opp av og til når vi leser bøker, ser film, går på kunstutstilling, eller ser tv-serier.

«Exit»

3 1 6

Dramaserie

27. september kl. 23.15
Beskrivelse:

Småspekulativ heisatur gjennom norsk finansmiljø.

Kanal:

NRK

«hvis du skreller vekk alle lagene med sjokkeffekter og bling, er «Exit» like tom som tilværelsen hovedpersonene forsøker å rømme fra»
Se alle anmeldelser

At «Exit» skulle være en sånn serie, hadde jeg faktisk ikke trodd. Men det må den være, for dette er høstens storsatsning fra NRK, med garva folk som Øystein Karlsen og Vegard Stenberg Eriksen ved roret, og i intervjuer har de kalt den både «viktig» og «modig». Den er også proppfull av stjerneskuespillere, flere av landets aller beste.

De gjør en god jobb, det er ikke det. Jeg har ingen problemer med å tro verken på Agnes Kittelsen som frustrert finansfrue, Tobias Santelmann som glætt horebukk, eller Pål Sverre Hagen som paranoid sinnatagg – en rolle han jo har spilt en del ganger før. Jon Øigarden er også i storform som hyperaktiv Stordalen-lookalike, med grandiost selvbilde og luftige tanker om kapitalismens fortreffeligheter. Mens svenske Simon J. Berger er akkurat så ynkelig som en maktkåt finansjævel skal være, ref. «Wolf of Wall Street».

Men hvorfor?

De går all in i rollene sine, alle sammen, gir til og med et snev av kompleksitet til de overfladiske spradebassene av noen kokainsniffende hurragutter.

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor. Hvorfor gir alle jernet for denne historien?

For hvis du skreller vekk alle lagene med sjokkeffekter og bling, er «Exit» like tom som tilværelsen hovedpersonene forsøker å rømme fra.

BARE FASADE: Pål Sverre Hagen spiller finansmannen William, som sliter på flere fronter. Foto: NRK
BARE FASADE: Pål Sverre Hagen spiller finansmannen William, som sliter på flere fronter. Foto: NRK Vis mer

Serien er basert på intervjuer med fire menn fra Oslos finansmiljø, ifølge en informasjonsplakat som møysommelig gjentas foran hver episode. For å gi ekstra tyngde til historien, formodentlig: Tenk at de holder på sånn, I VIRKELIGHETEN!

Men i programomtalen anslår serieskaper Karlsen at omkring halve manuset er basert på de fire intervjuene, resten på «andre kilder og sammensyingen til en dramaserie». Hva som er hva får vi ikke vite, heller ikke hvor mye av det de fire finansgutta har fortalt som faktisk er faktasjekket. Med andre ord er det ikke sikkert at det er så mye mer virkelighet i denne serien enn i andre dramaserier som forsøker å gi et troverdig bilde av samtida, og fortelle en interessant historie samtidig. Og historien til «Exit» er ikke så interessant, selv om den skulle være sann.

Selvforelskede drittunger

Den handler om fire hyperrike menn som bruker kveldene på snorting og festing med prostituerte, mens koner og barn og au pairer sitter hjemme og later som de tror at mennene må jobbe sent igjen. Det vil si, én av dem har ikke barn, han har sterilisert seg, men latt være å si det til kona, som har forsøkt å bli gravid i fem år. Dét er den ene motoren i fortellingen. For hva skjer når hun kommer og forteller at de endelig har klart det? Den andre motoren er uføret William (Hagen) har rotet seg opp i. Han skylder penger til noen skumle typer, og er så utafor at han forsøker å ta livet av seg. Kona (en god Ine Wilmann) blir rasende for at han kan gjøre noe så egoistisk.

Likevel ligger sjokkeffekten vel så mye i hva de er. Forferdelige mennesker, blottet for empati, samvittighet og omtanke for selv sine nærmeste. Summene de er gode for har gitt dem abnorme selvbilder, som kommer til uttrykk i samtaler med en DN-journalist (en referanse til research-intervjuene, antakelig). Stadig presenterer de kvasifilosofiske tulleideer, etterfulgt av et selvgodt «ganske interessant tanke, ikke sant?».

Men sjokket er ikke så stort. Jeg har ingen problemer med å tro at det finnes fire menn i norsk finansmiljø som er så jævlige som disse her. Dessuten har vi sett dette før, i mye bedre innpakning. Hvorfor skal vi se på «Exit» når vi har «Billions» og «Succession», for å nevne noen? Fordi «Exit» er norsk? Fordi det er «ekte»?

Blendet av rikingene

Der andre serier bruker sjokkeffekter til å krydre fortellinger som er spennende nok i seg selv, er sjokkpornoen selve grunnmuren til «Exit». De første episodene dveler så mye ved dop og ståpikker og luksusmarkører at det som måtte være av handling forsvinner helt i bakgrunnen. Spekulativt, kalles vel sånt.

Verken ekteskapsdramaet eller Williams problemer får plass til å utfolde seg, dermed blir det aldri ordentlig engasjerende. Jeg forstår at det er meningen vi skal synes synd på disse menneskene, som har alt og likevel mangler det viktigste, altså mening med tilværelsen. Men dette er også en serie som hviler tungt på den umettelige fascinasjonen mange har for hva rikinger foretar seg. Og den bygger opp under fascinasjonen, heller enn å rive den ned, når den kobler cabriolet-råning, lapdance og slåsskamper med tempofylt musikk og kreativ klipp og kameraføring.

Også DN-journalisten lar seg blende, så mye at han setter sin kritiske reportasje på spill. Kanskje er han serieskapernes alter ego på mer enn én måte.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling