Blind tro

Det er der faren ligger. Ikke at folk tror, men at folk tror blindt.

TRENGER REFORM: «Det er etter hvert et sterkt behov for en slags reformasjon av islam. Man må frigjøre seg fra dogmene.» skriver Assad Nasir som for tiden har en serie artikler i Dagbladet. Foto: Petr Josek / Reuters / NTB scanpix
TRENGER REFORM: «Det er etter hvert et sterkt behov for en slags reformasjon av islam. Man må frigjøre seg fra dogmene.» skriver Assad Nasir som for tiden har en serie artikler i Dagbladet. Foto: Petr Josek / Reuters / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det er vanskelig å forklare hvorfor mennesket er religiøst. Man kan si at det er for å skape orden i en kompleks og uoversiktlig verden. Eller for å gi et slags svar på hvor vi kommer fra, hva vi gjør her og hvor vi skal etterpå. Men det er vanskelig å forklare inngående, helhetlig og grundig nok hvorfor mennesket tror. Det skal jeg heller ikke gjøre et forsøk på her.

Men man kan også tro for mye, for å si det litt enkelt. Man kan kalle det for bokstavtro eller at man har et dogmatisk forhold til tro. Man blir fanget av troen, og det er potensielt farlig for både mennesket og for samfunnet. Når troen tar overhånd forsvinner fornuften, og den kritiske sans glimrer med sitt fravær. I sin ytterste konsekvens fører det til stagnasjon, og en gradvis forvitring av samfunnet.

Norsk-pakistanere flest er muslimer. Og de aller fleste er født som muslimer. Oppdratt som muslimer, sendt i koranskole, har lest bønn i oppveksten, og feiret de religiøse høytidene. Mens samtidig er kunnskapene om religionen overraskende lave. Bønn fem ganger om dagen, faste under ramadan, almisser og pilegrimsferd. Det vet de aller fleste, men spør du noen om de forstår hva de leser i koranen så vil de fleste svare nei. Det er tradisjon for at koranen leses på originalspråket, arabisk, et språk det ikke er vanlig å kunne i Pakistan og heller ikke blant norskpakistanere. Altså er det imamen (hvis man går i moské) som er den autoriteten som forteller deg hva som er riktig og galt (fra et religiøst perspektiv).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer