Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

NAV-ansatte

Blindspor om kompetanse i NAV

Våre tillitsvalgte deltar i hundrevis av ansettelsesprosesser i NAV hvert år og har pulsen på NAV-hverdagen.

NAV har et betydelig forbedringspotensial., men det er et blindspor å tro at krav om en bestemt utdanningstype for vanlige saksbehandlere eller veiledere gir best kompetanse i NAV, skriver innsenderne. Bilde fra høringen til kontroll- og konstitusjonskomiteen, der også Elisabeth Steen og Kjersti Barsok fra NTL deltok. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
NAV har et betydelig forbedringspotensial., men det er et blindspor å tro at krav om en bestemt utdanningstype for vanlige saksbehandlere eller veiledere gir best kompetanse i NAV, skriver innsenderne. Bilde fra høringen til kontroll- og konstitusjonskomiteen, der også Elisabeth Steen og Kjersti Barsok fra NTL deltok. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer
Meninger

Vi har registrert debatten om NAV-ansattes kompetanse, både når det gjelder ledere og andre ansatte. Som den største fagforeningen for NAV-ansatte vil vi i Norsk Tjenestemannslag dele noen erfaringer.

Det er ikke mangel på søkere når det lyses ut stillinger i NAV. For dem som ansetter, er oppdraget klart. Den best kvalifiserte, blant ofte hundrevis av søkere, skal ansettes. Hva slags kompetanse man søker etter, avhenger bl.a. av hvilke oppgaver som skal løses og hva slags kompetanse man allerede har på arbeidsplassen. Dersom man bare skulle velge blant dem som har en spesiell type, eller lengde på utdanning, begrenser det NAV i søket etter den best kvalifiserte kandidaten. Hvorfor skulle NAV gjøre det?

Det er mulig å gjøre en strålende jobb i NAV, uavhengig av både utdanningsretning og utdanningslengde. Vi har dyktige kollegaer med utdanning blant annet innenfor arkeologi, språkvitenskap og litteratur. Og ikke minst er det mange kompetente ansatte i NAV som ikke har lengre utdanning. Det betyr ikke at vi ikke trenger spesifikk utdanning.

Selvfølgelig må de som ansattes som leger ha legeutdanning, og i noen stillinger kreves det juridisk utdanning. Men de aller fleste stillingene i NAV har ikke slike krav. Det er det heller ingen grunn til. Det finnes ingen spesifikk utdanning som gjør deg forberedt på å jobbe som saksbehandler eller veileder.

RAPPORT: Nav har gransket seg selv - slik gikk det galt. NAV-direktør Sigrun Vågeng kommenterer rapporten. Video: Endre Vellene Vis mer

Et NAV-kontor har behov for tverrfaglig kompetanse og ansatte med ulik utdanning. Kompetanse er heller ikke ensbetydende med utdanning. Den realkompetansen man får ved å utføre jobben, betyr mer enn utdanningstype når det gjelder å gjøre en god jobb i møte med mennesker i ulike livssituasjoner og å forstå arbeidsmarkedet.

Forskerne Lars Inge Terum og Talieh Sadeghi fra Oslo Met sin undersøkelse fra 2019 om utdanning og læringen ved NAV-kontorene, bekrefter dette. De fant ingen sammenheng mellom utdanning og den rapporterte kvaliteten på arbeidet. De viser til hvordan ansatte utvikler en kompetanse som er særlig relevant for de mangesidige oppgavene ved NAV-kontorene gjennom den læringen de får over mange år, knyttet til konkret oppgaveløsning på arbeidsplassen.

Siden det er på arbeidsplassen NAV-ansatte lærer det sentrale for å kunne utføre jobben på en god måte, er det alvorlig at bare halvparten av NAV-ansatte i nevnte undersøkelse oppga at de i stor grad har fått tilstrekkelig opplæring.

Her har NAV et betydelig forbedringspotensial og mulighet til å utvikle kompetansen. Det er et blindspor å tro at krav om en bestemt utdanningstype for en vanlig saksbehandler eller veilederstilling gir best kompetanse i NAV.

Hele Norges coronakart