TATOVERINGER: Gjennomtatoverte Jane Doe (Jamie Alexander) blir funnet i en bag i pilotepisoden til «Blindspot». Foto: TV 2
TATOVERINGER: Gjennomtatoverte Jane Doe (Jamie Alexander) blir funnet i en bag i pilotepisoden til «Blindspot». Foto: TV 2Vis mer

«Blindspot»-serieskaperen: - Kan ikke si «vi finner på noe etter hvert»

Lei av mysterier i smuleporsjoner.

En av de største nye seersuksessene i USA for tiden er mysteriet «Blindspot».

Serien, som nå går på TV 2 torsdager og nå er midtveis i første sesong, er et mysterie som følger Jane, en kvinne som våkner opp på Times Square med hukommelsestap og kroppen full av tatoveringer.

Disse leder henne og FBI-etterforskeren Kurt Weller til ulike terroraksjoner og kriminalsaker.

Fortellingen er skapt av Martin Gero, som tidligere blant annet har stått bak dramaserien «LA Complex» og vært manusforfatter for serier som «Stargate Atlantis» og «Bored To Death». Han hadde syslet med tanken om en puslespill-serie i tre-fire år.

- Det er vanskelig, fordi puslespillet må være så komplekst, men så kom jeg på tanken om å gjøre et helt skattekart på en persons kropp, sier han til Dagbladet

Som barn elsket Gero å dra på skattejakter, og i voksen alder leker han seg med gåteløsning både i form av låste rømningsrom og geocaching, hvor gåtene via GPS-koordinater leder til hemmelige bokser skjult omkring i den virkelige verden.

- Det finnes en stor tilfredsstillelse i å avdekke noe som er skjult rett under overflaten av den verdenen vi alle lever i.

Kneipp og hverdag
Der tv-serier på kabelkanaler som AMC og HBO på sitt beste forsøker å gjøre hver episode til en mini-film, finnes det gjerne et element av kneipp og hverdag i seriene på nettverksfjernsyn - slik som «Blindspot».

- Denne typen serie bør ideelt sett kunne holde på gjennom hundre episoder, sier Gero.

- Dermed er spørsmålet hvordan du kan gi den nok kompleksitet til å vare så lenge men samtidig gjøre den tilgjengelig nok til at folk bare kan droppe innom fra uke til uke.

Derfor er «Blindspot» en prosedyrisk serie. Det vil si at en sak dukker opp og løses ved hjelp av en fast formel i løpet av én og
samme episode, en struktur man ofte ser i krimserier med mange S-er, C-er og I-er i titlene sine.

Grepet er populært fordi det blir lett å følge med, også for seere som ikke har hengt med siden starten. Ulempen er at fortellingene kjapt følwa monotone og formualiske.

Som Gero åpent erkjenner følger «Blindspot» imidlertid i fotsporene til serier som «Fringe» og «The Blacklist», som også bygger på et premiss hvor én person med et vell av informasjon blir nøkkelen til alle sakene som etterforskes.

Her skapes en følelse av fremdrift ved å gradvis fokusere mer på dramaet mellom rollefigurene og mindre på sakene, samtidig som de introduserer en bakenforliggende konspirasjon som binder alt sammen.

- Slenger ut brødskiver 
Felles for de fleste av mysterieseriene er at de ofte får rykte på seg for å være kilder til frustrasjon for trofaste seere, som gjerne må vente i evigheter (eller forgjeves, siden mange går av lufta etter én sesong) på svarene de lurer på. Ofte har de også virket ganske planløse.

- Du kan ikke si «vi finner på noe etter hvert», det har både seere og tv-kanaler brent seg på tidligere, sier Gero.

Selv håper han å unngå noen av fallgruvene, all den tid han har kartlagt både andre og tredje sesong før «Blindspot» i det hele tatt ble bestilt, samtidig som han vet hva hver enkelt tatovering skal lede mot.

- Jeg fant på en veldig komplisert bakgrunnshistorie og en helt plausibel årsak til at noen skulle ville gjøre dette mot henne.

Selv med mysterieseriene som ikke tas av lufta etter én sesong har problemet ofte vært at de tværer ut mange av spørsmålene i fortellingen over alt for mange sesonger og kun serverer små smuler av informasjon innimellom slik at det føles som de går i sirupstempo.

Som Gero sier:

- Faren med mysterieserier er at de ofte føles som om alt bare er midtpartier.

Derfor vakte det oppsikt da serien avslørte Janes identitet - et av seriens store spørsmål - allerede i tredje episode.

- Det er sjelden man klarer å overraske publikum med en vri, men du kan overraske dem med hvor tidlig vrien kommer, sier Gero.

- Når jeg ser denne typen serier kommer jeg ofte til slutten av første sesong uten å ha blitt særlig mye klokere. Og hva var da poenget? Vi vil ikke legge ut smuler i hver episode, vi slenger ut brødskiver i stedet.

SERIESKAPER: Ifølge Martin Gero ligger det mye planlegging bak «Blindspot». Foto: TV 2
SERIESKAPER: Ifølge Martin Gero ligger det mye planlegging bak «Blindspot». Foto: TV 2 Vis mer