Plata er en naturlig fortsettelse av Grammy-vinner «Time Out Of Mind», som var et hardtslående takk for sist fra Dylan - mye også takket være Daniel Lanois' fantastiske produksjon.
Bak seg da hadde han et par hvileskjær i Dylan-målestokk; de akustiske folk-coveralbumene «Good As I Been To You» (1992) og «World Gone Wrong» (1993) samt «MTV Unplugged» (1995).
I 1999 kom bootleg-favoritten «Royal Albert Hall Concert 1966» ut offisielt, og fjorårets «The Best Of Bob Dylan Vol. 2» kunne skilte med én ny låt, Oscar-vinneren «Things Have Changed».
Stjeler
Tittelen «Love And Theft» kan tolkes på mange måter, f.eks. at Dylan her stjeler (eller snarere låner) fra de fleste tradisjonelle amerikanske musikkformer; fra deltablues, western swing, swingjazz og rockabilly til country, bluegrass og folk.
Og - han gjør det med kjærlighet til musikken som har influert ham gjennom 39 år som plateartist. Dylan selv har trolig en helt annen forklaring - eller han synes slike tolkninger er totalt uinteressante.
Åpningen «Tweedle Dee and Tweedle Dum» er tilsynelatende uskyldig, men råskapen sniker seg fram allerede i neste linje: «They're throwin' knives into the tree/Two big bags of dead man's bones» - og visa er ikke lenger like søt. Som på resten av plata er teksten preget av en gjennomgående dysterhet eller sårhet, med «Po'Boy» som den rake motsetning - for øvrig et av platas aller fineste øyeblikk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger