Blinkskudd av Damon

Spennende thriller om å ville bli en annen.

Det gir Anthony Minghellas veldreide thrillerdrama en ekstra dimensjon av snikende uhygge. Og det er jo ikke så enkelt som at Damon er en pen gutt. Han er også en god skuespiller, som har gått til kjernen i rollen og hele materialet Patricia Highsmith leverte i sin første Ripley-roman fra 1955. Hennes bøker om ham er blant de få spenningsserier med en skurk i hovedrollen. Skurker kan ha mer stoff i seg enn greie helter.

Ikke et null

Som Damon helt utmerket beviser. Noe så uskyldig som en lånt jakke er utgangspunktet for at han havner i Italia for å oppsøke playboyen Dickie Greenleaf (Jude Law) og få ham hjem til far. Der lever Dickie livet med venninnen Marge (Gwyneth Paltrow). Ingen av dem kjenner Tom, men han får dem til å tro at de gjør det. Han er en mann på jakt etter en annen identitet, et bedre liv, han mener det er bedre å være en falsk «noen» enn et virkelig null. Ripley vet når han må snakke sant, lyger som en gud - dette er hans talent, og det er livsfarlig.

Elegant

Damon drar oss inn i denne galopperende galskap, får oss til å se Ripley som det stakkarslige vesen han er. Han har god hjelp av Minghellas finstemte regi, full av elegante detaljer. Her er skapt, eller gjenskapt, det søte europeiske liv i italiensk idyll og med datidas moter med nitid nøyaktighet. En rekke gode biroller, dessuten. Jude Law er én, Philip Seymor Hoffman en annen.

Strålende smart underholdning.