- Blir aldri ferdig med Shakespeare

NESODDEN (Dagbladet): - Det var en merkelig stemning under premieren, sier Stein Winge. - Mens Macbeth dreper for å få makta, «likvideres» Bondevik som statsminister.

Shakespeare-kjennere ville kanskje sagt at det går troll i ord. Få skuespill er omgitt med så mye mystikk og overtro som Shakespeares «Macbeth».

Død og fordervelse

- Bondevik burde skjønt at det var et dårlig tegn da gasskraftdebatten falt sammen med «Macbeth»-premieren, humrer Winge.

- «Macbeth» betyr død og fordervelse. Det skjer alltid katastrofer rundt stykket. Engelskmennene tør ikke nevne det ved navn. De kaller det bare «that play».

Winge tar imot Dagbladet hjemme på Nesodden, i morgentimene etter premieren. Klassisk musikk ljomer fra høyttalerne i kunstnervillaen ved fjorden. Winge er ikke begeistret over regjeringsskiftet.

- Arbeiderpartiets kulturpolitikk har aldri vært til å stole på. I operasaken har de ikke vært overbevisende. Jeg håper bare at dette ikke fører til ytterligere utsettelser for det nye operahuset, sier han.

Psykokirurgi

Verdis opera «Macbeth» har aldri før vært spilt i Norge. Oppsetningen er en del av Den Norske Operas trilogi «Verdi, Shakespeare og Winge». Serien startet med «Otello» i 1997, og avsluttes med «Falstaff» i 2001.

- Jeg elsker Verdis operaer. Og Shakespeare blir aldri foreldet. Det var han som skapte det moderne mennesket på scenen. I de greske dramaene var det alltid et slags gudevesen som grep inn og ordnet konfliktene. Med Shakespeare kom det psykologiske dramaet, der figurene utvikler seg på scenen. Shakespeare åpner menneskene som en kirurg, og viser hvordan vi er. Jeg blir aldri ferdig med Shakespeare, sier Winge, som har lagt handlingen i «Macbeth» til en moderne samtid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er interessert i å presentere historien og menneskene. Ikke i å lage et jævla kostymeshow.

Kvinnelist

Macbeth myrder seg vei til toppen av tronen, sterkt drevet av sin ambisiøse kone, lady Macbeth. Men maktkampen koster dyrt.

- Macbeth er ingen morder. Han er en kriger, vant til å drepe i strid. Derfor klikker det for ham når han må drepe sin beste venn. Å kare til seg kronen er én ting, men når man sitter der på toppen, kommer angsten. Det er en problematikk som kan overføres fra konger til politikere, næringslivstopper og aksjemeklere. Ja, blir vi ikke alle fristet når vi får utsikten til noe mer?

- Er lady Macbeth den egentlige skurken?

- Hun driver ham med kvinnelist. Han er hennes maskin. Lady Macbeth er jo bare en kjerring som sitter der på godset og endelig ser en sjanse til å bli dronning. Kvinner er flinke til å få menn til å gjøre det de vil.

Blodbad

Stein Winge har regissert en rekke av de klassiske Shakespeare-stykkene i Norge og i utlandet, både på teater og i opera. «Macbeth» gjorde han for første gang på Det Norske Teatret i fjor. Kritikere mente han gasset seg i blod og gørr.

- Det skulle oppfattes som et metaforisk blodbad. Her i Norge får jeg bare kjeft hvis jeg bruker blod på scenen, sukker Winge, som er lei av å bli utskjelt som vulgær effektmaker.

- Jeg bruker aldri effekter for effektenes skyld.

Denne gangen bruker jeg nesten ikke blod i det hele tatt. Men ærlig talt, hvor sobert skal det være? Jeg har lyst til å sette opp Shakespeares «Titus Andronicus», men der er det bare avrevne armer og bein og spedbarn som spises innrullet som sandwicher. Så det får jeg heller gjøre i utlandet.

bente.froytlog@dagbladet.no

OPERAFANTOMET: - Etter hver premiere er jeg som en zombie, helt tom i hodet, sier Stein Winge.