DEBATT

Debatt: Digitalt dop

Blir barn smartere av et nettbrett?

Norske skoler investerer milliardbeløp i Ipad-er, uten noe forskning å vise til. Er skjermene et nytt opium for folket? I tilfelle, når ble opium ansett som en ingrediens i god utdanning?

OPIUM?: Sammenlikningen med nettbrett som vår tids opium for folket, er ikke urimelig. Det er vist at apper og spill som gir belønning i form av stjerner, hjerter, poengsummer eller lydsignaler, er avhengighetsskapende, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
OPIUM?: Sammenlikningen med nettbrett som vår tids opium for folket, er ikke urimelig. Det er vist at apper og spill som gir belønning i form av stjerner, hjerter, poengsummer eller lydsignaler, er avhengighetsskapende, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Høsten 2018 deltok jeg på et styremøte i en av Oslo-skolene. I en oppdateringssak om skolens økonomi fikk jeg øynene opp (fra skjermen): Skolens administrasjon ville benytte gjenværende budsjettmidler slik at alle førsteklassinger kunne få hver sin iPad. Da jeg spurte om dette hjelpemiddelet hadde noen dokumentert læringseffekt, var svaret fra administrasjonen unnvikende, men det skulle i alle fall utjevne forskjeller i digital kompetanse.

Denne utviklingen skjer i hele Norge: Harstad Tidende meldte i april at kommunen vil kjøpe inn nettbrett til alle elever på småtrinnet. Deler av innkjøpet skulle finansieres ved å fjerne to lærerstillinger. Digital kompetanse er viktig.

Nylig uttalte Kunnskapsdepartementets statssekretær Rikke Høistad Sjøberg til NRK at det ikke er nok grunnlag for å si hvilke uheldige konsekvenser nettbrett i skolen kan gi barn: «Jeg er helt enig i at vi trenger mer kunnskap om dette, men jeg er også opptatt av at elevene henger med i den digitale utviklingen», sa Sjøberg.

Argumentet om å sørge for at alle «henger med i den digitale utviklingen», må nyanseres. Et slik argument blir brukt for at ikke bare barn som vokser opp i hjem med solid økonomi, får tilgang på nettbrett. Mange regner nettbrett som en inngangsport for å henge med i den digitale utviklingen. Imidlertid er det ikke så enkelt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer