Blir det skumlere enn dette?

Vi kårer Norges verste grøss.

(Dagbladet.no): Natt til fredag har «Fritt Vilt 2» premiere, halvannet år etter at eneren skapte uhygge i kinosaler over hele landet.

Men ingen av dem føyer seg inn i en lang tradisjon innen norsk filmproduksjon. Faktisk har det hittil blitt laget kun seks helaftens norske filmer som kan kalles skrekkfilmer, ifølge Runar Pettersen, redaktør i Skrekkfilm.com.

Vi kårer tidenes skumleste

- Mens thrillere har fokus på spenningselementet, er den skrekkingytende stemningen det viktigste i skrekkfilmer, sier Pettersen til Dagbladet.no.

Nå kan du bli med på å kåre tidenes skumleste norske skrekkfilm på Dagbladet.no.

Hvilken film får det til å gå ekstra kaldt nedover ryggen din? Er det en av de de nokså ferske filmene «Rovdyr», «Fritt Vilt» eller «Villmark», lavbudsjettfilmene «22» eller «Bread and Circus», eller klassikeren «De dødes tjern»?  Se avstemmingsboks nederst i artikkelen.

For at en film skal bli skikkelig skummel, kreves det både overraskelsesmomenter og god filmmusikk, mener Pettersen.

- Karakteroppbygging er også viktig. Du må kunne føle sympati med dem, sier han.

Blir det skumlere enn dette?

Penger er årsaken

Pettersen mener penger er den viktigste årsaken til at det er laget så få ordentlige skrekkfilmer i Norge.

- Norge har alltid hatt få sjangerfilmer, det er stort sett lette komedier eller sosialrealisme som har fått pengestøtte. For å få laget skrekkfilmer, har folk måttet satse sjøl, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges første skrekkfilm, «De dødes tjern», ble laget alt i 1958. De fem andre på lista kom alle etter århundreskiftet. Men etter at filmer som «Villmark» og «Fritt Vilt» har oppnådd både god kritikk og godt billettsalg, lover det godt for framtiden, mener Pettersen.

Her er hans vurdering av de nominerte, med terningkast utfra hvor skumle han synes de er:

«Rovdyr» (2008)

En typisk 70 talls-skrekkfilm á là «Motorsagmassakren», men den lider mye under bruk av amatørskuespillere. Jeg får ikke helt sympati med dem, men den fungerer som lett underholdning. Ikke veldig skummel.

Skrekkfaktor: 

«Fritt Vilt» (2006)

Ikke så ulik «Rovdyr». Handler om en gjeng som drar ut i fjellet, og finner et motell med en skummel fortid. Det er ikke så mye plott her heller, men det er litt bedre skuespillere, og den blir derfor litt skumlere. Men bare litt.

Skrekkfaktor:

«Bread and Circus» (2003)

Splatterfilm. Surrealistisk stemning, mye blod, gørr og humor. Kan sammenlignes med Peter Jacksons «Bad Taste», men har langt fra samme kvalitet. Underholdende, men litt sær.

Skrekkfaktor:

«Villmark» (2003)

Også en typisk norsk ut i skogen-film, hvor en gruppe mennesker får en gal person etter seg. Men den har mer kvalitetskuespillere og underliggende plott enn de andre, og fanger interessen. Har sine skumle høydepunkter, og lar seerne tenke litt sjøl.

Skrekkfaktor:

«22» (2000)

Slasherfilm om en morder som slår til rett før den 22. i hver måned. Veldig amatørmessig laget, og den ble slaktet da den kom ut. Denne er ikke særlig skummel i det hele tatt.

Skrekkfaktor:

«De dødes tjern» (1958)

Klassikeren. Har en veldig guffen, fin steming. Handler også om en gjeng som drar ut i skogen. Litt utdatert, men funker fortsatt på mange måter. Den lider litt under mye teatralsk skuespill, som mange 50 og 60-tallsfilmer.

Skrekkfaktor: