Blir han neste James Bond?

- Da må det en «Halo»-film til, sier Microsoft-sjef.

FÅ ANDRE spillserier har fått like mye oppmerksomhet som «Halo». Joda, du har «Mario», du har «Grand Theft Auto» og du har «Pokémon» - men når Microsoft hiver seg inn i kampen om spillerne skal det absolutt ikke skje i stillhet.

Med sitt enorme markedsføringsbudsjett i ryggen akter ikke Microsoft å la det gå noen hus forbi at de lanserer et nytt spill. Men de stopper ikke der. I nesten alt firmaet kommuniserer om «Halo 3» sniker de også inn påstanden om at vi ikke lenger bare har med et spill å gjøre, men noe mer. ««Halo» er mer enn bare et dataspill – det er i sannhet et unikt underholdningsfenomen og en opplevelse som har strukket seg forbi spill», står det å lese i en av pressemeldingene fra Microsoft.

OG OM VI ser på tallene de med god grunn henviser til, skjønner vi at «Halo» er store greier – i en krig der tallene brukes som ammunisjon stiller Microsoft med godt skyts, hør bare her: Da «Halo 2» ble lansert i 2004, satte det en ny rekord for omsetning av noe underholdningsprodukt med 125 millioner dollar første 24 timene.

Dette var mer enn «Harry Potter», «Spider-Man 2», «Ringenes Herre», «Shrek» eller «The Matrix» klarte. De to første spillene har solgt nærmere 15 millioner kopier, cirka samme antall som det er innbyggere i Polen. 

NÅR «HALO 3» lanseres, er det ventet at spillet på nytt vil slå den stående rekorden for førstedagsomsetning som nå tilhører «Spider-Man 3» med 152 millioner dollar. Spillet har allerede forhåndssolgt 1,25 millioner kopier, og mer enn 15.000 butikker vil holde nattåpent for å tøyle massene. Ikke noe musikkalbum har solgt så godt første dagen som det «Halo 3» vil gjøre.

Men da må det være lov til å stille seg følgende spørsmål: Om Microsoft mener at dette er noe av det største innen underholdning, hvorfor vet da så få folk hvem hovedpersonen i spillserien heter?

MASTER CHIEF, han du ser med grønn rustning på bildet, er på langt nær et like stort husholdningsnavn som for eksempel Harry Potter. Eller James Bond. Eller Mikke Mus, for den saks skyld.

Selv om Microsoft altså har tallene på sin side, og med god samvittighet kunne satt seg til ro med det, har de et stykke igjen før mor, far, onkel og tante alle vet hvem Master Chief er.

Dagbladet møtte nylig Shane Kim, sjefen for Microsoft Game Studios. Han er klar på at både de og resten av spillbransjen fortsatt har en jobb å gjøre om spill skal klare å nå opp på øverste hylle sammen med film, musikk og litteratur.

- Vi har en mulighet i vår bransje til å bli en mainstream form for underholdning. Vi kan nå de samme tallene som du gjerne ser i andre medier, enten du snakker om tv, film eller litteratur. Men vi er ikke der i dag, spesielt om du ser på antallet folk som deltar. Når det kommer til totaltall har vi en tendens til å slå oss på brystet og si at «Hei, vi er jo større enn kinomarkedet i USA», men jeg liker ikke å gjøre det, for vi vet at flere folk ser på filmer, sier Kim til Dagbladet.no, og fortsetter:

- «Halo» er «Halo». «Halo» er et førstepersons skytespill med voksen aldersgrense. Det er ikke for alle. Det er en av hovedgrunnene for at selve dataspillet ikke vil kunne nå hele veien. Det strekker riktignok grensene for hva et spill kan oppnå, men det er ikke på nivå med «Harry Potter» eller «Star Wars». Jeg tror at i vårt tilfelle ville det krevd at vi lagde en film.

FOR Å KOMME et hakk videre på veien har Microsoft inngått et samarbeid med «Ringenes Herre»-regissør Peter Jackson. Avtalen omfatter ikke bare planene om en «Halo»-film, men også et produkt som skal ligge et sted midt i mellom film og spill - uten at noe nærmere definisjon er gitt. Det eneste Microsoft, utviklerstudioet Bungie og Jackson selv vil si om prosjektet er at det lever i beste velgående og at det går framover, i motsetning til filmen som ble lagt på is etter at filmstudioene Fox og Universal trakk seg.

Akkurat hvorfor Microsoft higer etter å gjøre «Halo» til mer enn bare ett spill, er ikke godt å vite. Pengene er allerede gode, og publikummet er på tross av en ujevn demografisk spredning unektelig enormt. At spill har et yngre og mer lukket publikum enn de største filmene og bøkene er dessuten ikke unaturlig ettersom kulturformen ikke har eksistert like lenge – sjansen er stor for at de fleste av dagens 16-åringer vil vite hvem Master Chief er. 

MEN INGEN kan vel klandre et konsern av Microsofts størrelse for å ville nå ut til et enda større publikum – og dermed større inntjening? Om spill blir allemannseie i prosessen, noe Nintendo også forsøker å få til med sin mer allmenne tilnærming med Wii, er det utelukkende positivt for kulturformen som helhet.

Heldigvis virker det ikke som om Microsoft har hastverk med en eventuell film. Det finnes nok av eksempler på spill som er omgjort til forferdelig dårlige filmer, der hensynet til profitt har gått foran alle mulige kunstneriske hensyn.

- Vi kommer ikke til å lage en film bare for å lage en film. Det finnes ikke noen sum med kjappe penger som kan få oss til å gjøre det. Hvis vi kan finne den riktige partneren til å gjøre det på en riktig måte, da tror jeg at vi kan være på rett spor mot noe riktig stort. Jeg hadde elsket å nå det punktet, men jeg vil ikke si at vi har kommet dit riktig ennå, forteller Shane Kim.

ORVAR SÄFSTRÖM er tidligere kjent som programleder for det svenske filmprogrammet «Filmkrönikan», men har beveget seg mer over til å jobbe med spill og spillmusikk. I anledning «Halo 3»-lanseringen arrangerer han nå en konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester, der de framfører musikk fra serien - også i Norge vil en lignende konsert bli avholdt med Ronni Le Tekrø i tospann med Sølvguttene.

- Er Master Chief like kjent som James Bond? Nei, det er han ikke. Men det er fordi spill som kulturform fortsatt er svært ung. Javisst har den eksistert i 30 år, men hos den store massen er spillkulturen fortsatt relativt ung. Men om du spør meg om dette om 30-40 år, da kommer Master Chief til å være like stor som James Bond, sier Säfström til Dagbladet.


• Les anmeldelsen av «Halo 3» i Dagbladet førstkommende mandag!