Blir Northugs OL-løp avbrutt av TV-reklame?

TV 2 vil ha reklame oftere.

AVBRUTT AV REKLAME?: Dagens regler for tv-reklame i Norge gjør det vanskelig for TV 2 å vise vinteridrett. Om ikke reglene blir forandret, kan deler av Northugs gullkamp forsvinne i reklame. Foto: Heiko Junge / Scanpix
AVBRUTT AV REKLAME?: Dagens regler for tv-reklame i Norge gjør det vanskelig for TV 2 å vise vinteridrett. Om ikke reglene blir forandret, kan deler av Northugs gullkamp forsvinne i reklame. Foto: Heiko Junge / ScanpixVis mer

TV 2 skal for første gang levere OL-sendinger når de sender fra kommende vinter-OL i Sochi i Russland neste år. Om kanalen får viljen sin, kommer det til å skje med langt flere reklamepauser enn det vi er vant med, melder Dagens Næringsliv (DN).

- Det er et ønske om å legge inn reklamen der den passer best i forhold til det redaksjonelle produktet som en femmil for eksempel er. Vi er en kanal som har størsteparten av inntektene våre fra reklame, sier salgs- og markedsdirektør i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll til DN.

Vil ha regelendring Dagens regler sier at man kan vise 12 minutter reklame i timen, men med minst 20 minutter mellomrom. Det kan gi så lange som 6 minutters pauser midt under øvelser som skihopping, skiskyting og skøyteløp, hvor det er få lange avbrekk.

For at Emil Hegle Svendsens siste standplass ikke skal bli avbrutt av en fast reklamepause, ønsker TV 2 et mer fleksibelt reglement.

- Vi vil opprettholde de 12 minuttene med reklame, men i stedet for at reklamen vises i forhold til et rigid regelverk, ønsker vi å sende reklamen når det passer seerne. Vårt mål er at ingen skal gå glipp av noen ting, sier prosjektleder for OL i TV 2, Christine Espeland til DN.

Grønt lys på fra derpartementet Mye tyder på at TV 2 kommer til å få det som de vil. Om kort tid sendes et forslag på høring i Kulturdepartementet, om at det bør være mulig med flere og kortere reklameavbrudd.

Regelen om maks 12 minutter reklame per time, skal bli stående, men hvor ofte og hvor lang reklamen skal dukke opp, skal man foreslå å endre. Det skal gjøre at man skal kunne få med seg alle skihopperne i et hopprenn, og kjøre reklame når vindforholdene krangler og kommentator går tom for ord.

Blant TV2s profilerte kommentatorer skal Øyvind Alsaker ha hovedansvaret for alpint, Morten Langli for ishockey og Christian Paasche for langrenn.