UHELDIG AVGIFT: En lite gjennomtenkt økning i sukkeravgiften, er det motsatte av å spille på lag med en samlet dagligvarebransje, skriver Virke dagligvare. Illustrasjonsfoto: Mariam Butt / NTB scanpix
UHELDIG AVGIFT: En lite gjennomtenkt økning i sukkeravgiften, er det motsatte av å spille på lag med en samlet dagligvarebransje, skriver Virke dagligvare. Illustrasjonsfoto: Mariam Butt / NTB scanpixVis mer

Sukkeravgiften:

Blir vi sunnere av svensk sukker?

Når en samlet bransje legger seg i selen for å redusere sukkerforbruket, forventer vi at myndighetene også spiller på lag.

Meninger

Som eneste land i Europa, har dagligvarebransjen og myndighetene blitt enige om å nå et felles, ambisiøst mål om at nordmenn skal få i seg mindre sukker. Sukkerforbruket i Norge går bratt nedover, takket være systematisk arbeid over lengre tid.

Takken for innsatsen fikk vi i statsbudsjettet: Nær 2 milliarder i avgiftsøkning som lokker nordmenn over grensen.

Det er ikke rart at kjøpmennene i Sverige jubler. «Norsk sockerskatt godis för Sverige», var reaksjonen i en rekke svenske medier etter nyheten om den norske avgiftsøkningen ble kjent. For varene som rammes av norsk avgiftsøkning, ser svenskene for seg en dobling av omsetningen.

I tillegg regner man med at nordmenn fyller kurven med andre varer, eksempelvis kjøtt, når de likevel har reist over grensen. Men sukker er ikke sunnere på svenskesiden av grensen.

I perioden 2005-2015 sank sukkerforbruket i Norge med nær 25 prosent, kan Helsedirektoratet fortelle. Sukkerforbruket fra drikkevarer har sunket med 18 prosent bare de fem siste årene. NorgesGruppen har solgt hele 300 tonn mindre godteri i år, sammenlignet med i fjor.

Utvalget og kvaliteten blir stadig bedre, og produktutvikling og eksponering av varer skjer med omhu. Kundene blir stadig mer opptatt av å kunne velge sunne varer.

Det er ikke billige bananer og rimelige reddiker som lokker folk til Sverige for å handle. I norske matbutikker er det derimot stort fokus på å øke salget av frukt og grønt. Butikker er bygget om for å sikre at frukt- og grøntavdelingen er det første som frister kunden som kommer inn i butikken.

Fra 2012 til 2016 økte Kiwi, Meny, Joker og Spar salget av frukt og grønt i volum med 28,5 prosent. Kiwi økte mest, med 54,6 prosent. Også hos Coop er salgsveksten på frukt og grønt stor.

Samtidig er det nokså krevende å stå imot lokkevarer der svenske priser nå vil bli lavere enn bare avgiftene i Norge. Avgiften vil svi for norske arbeidsplasser, fra bonde til butikk, snarere enn å gi redusert sukkerforbruk.

Forbrukerne ønsker at dagligvarebransjen skal hjelpe dem å ta sunnere valg. At politikerne lokker dem til å handle i utlandet i stedet, gir motsatt effekt.