KOMMENTARER

Medietilsynet:

Blodbad i Fredrikstad

Et hvert forsøk på reformtiltak innen det offentlige utløser rabalder. Nå gjelder det et introvert tilsyn som har levd et beskyttet liv i Fredrikstad, skriver John Arne Markussen.

OMORGANISERER: Mari Velsand (t.v.), direktør i Meidetilsynet har fått i oppdrag å omstille tilsynet. Her sammen med Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening. Foto: NTB Scanpix
OMORGANISERER: Mari Velsand (t.v.), direktør i Meidetilsynet har fått i oppdrag å omstille tilsynet. Her sammen med Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Da den erfarne medieleder Mari Velsand for ett år siden takket ja til jobben som direktør for Medietilsynet, fikk hun et omstillingsoppdrag fra kulturdepartementet. Hun skal gjøre tilsynet mer relevant og tilpasset dagens utfordringer i mediebransjen, mer synlig og utadrettet. Det er ikke et øyeblikk for tidlig.

Men tro nå bare ikke at endringsprosessen er støyfri. Den har utløst betydelige motkrefter. Ifølge flere stort oppslåtte reportasjer i Klassekampen - med ansatte som kilder – bedriver Velsand en brutal og useriøs prosess som kan ende i rettsapparatet.

Situasjonen i Fredrikstad har brått fått likhetstrekk med den vi kjenner fra striden om SSB og Christine Meyer. Forskjellen er imidlertid at Velsand ser ut til å ha ryggdekning fra sine foresatte i departementet når det begynner å storme.

Medietilsynet forvalter norsk mediepolitikk på vegne av departementet og Stortinget. Blant de viktige oppgavene er oppsyn med barn og mediebruk, pressestøtten til norske aviser, og å føre tilsyn med allmennkringkasterne NRK, TV2, P4 og Radio Norge.

De store oppgjør knyttet til Medietilsynet på 2000-tallet synes lenge siden nå. De dreide seg om eierskapsloven og konsentrasjonen av mediemakt rundt noen store aktører – som Schibsteds overtakelse av regionavisene og A-pressens kjøp av Edda Media. I dag er eierskapsspørsmål overlatt Konkurransetilsynet, og det er andre utfordringer enn oppkjøp av papiraviser som preger diskusjonen i bransjen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer