Blodbad i lyd

Bråk er bra, men bråk med noe attåt er bedre.

• Les flere musikkanmeldelser

CD: Hvordan i all verden kan Blood Brothers følge opp «... Burn, Piano Island, Burn»? Der leverte gutta et fantastisk stykke hardcore trygt plassert der sjangeren låter som best - i grenselandet mellom kommers og kreativitet, mellom humor og hat. Vel, mer av det samme pluss en del nytt er åpenbart en vei å gå, i hvert fall for Blood Brothers. Resultatet er et musikalsk blodbad med noe attåt.

Det doble vokalangrepet fra Johnny Whitney og Jordan Blilie er fremdeles Blood Brothers største fortrinn, der den ene skriker og piper som en torturert med sans for det høye register, mens den andre låter for så vidt likt, men i en mørkere versjon. Slikt blir fort slitsomt, men Blood Brothers makter elegant å levere en musikalsk motvekt, og vi slipper en musikalsk versjon av «Motorsagmassakren»: Alt som trengs er litt piano her, en laptop der, et større vokalt register enn man først tror, og balladetempo når det kreves. Men det må gjøres riktig, slik som når Blood Brothers spiller ut nye ideer uten å miste intensitet, og roer ned uten å bli kjedelige.

Åpningen «Feed Me To The Forest» minner mer om et møte mellom Tom Waits og Jack White enn hardcore, mens «Trash Flavored Trash» er den samme fengende lydbomba som Piano Islands «Ambulance vs. Ambulance». «Teen Heat» byr på danceelementer. Midt i albumet kommer tittellåta «Crimes» , en oase av ro, melodi og delvis storslagenhet der Whitney og Blilie får vist at de kan mer enn å skrike. «Beautiful Horses» , derimot, er en kontant hilsen til Blood Brothers' sinte gamle dager, mens «Devastator» lever opp til tittelen og avslutter «Crimes» med å rive lytteren i filler.

• Les flere musikkanmeldelser
VARIERT: Blood Brothers lykkes godt med sin bråkerock.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media