ALBUM: Nok er nok. «Mad Boy», solodebuten til Marte Eberson fra Highasakite og Machine Birds, er omtrent det siste verden trenger mer av: Blek norsk synthpop med svake melodier.
Det er en disiplin som nådde sitt metningspunkt allerede en stund før Auroras kjedelige «Running With the Wolves EP» for et snaut år siden (for ikke å glemme andrealbumet til grovt overvurderte Bow to Each Other fra i høst), men som likevel neppe vil opphøre med det første.
Faktisk virker hungeren etter slik blodfattig kost nærmest å tilta i styrke, mye takket være den degenererende kjøttkverna som musikkprofilen til NRK P3 har rukket å bli.
Påfallende nok har «Warriors», en generisk låt på et album fullt av dem, vært listet på statskanalen. Andresingelen «Reach For It» har ennå til gode å bli løftet frem på FM-båndet, men er faktisk den ene låten her med noe for seg: Med drahjelp fra The Voice-vinner Martin Halla strekker Eberson seg etter stjernene i takt med sine lunefulle arpeggiosynther.
Det er et kutt som trolig ville følt seg hjemme på mollstemte «The Inevitable End», svanesangen der selv ikke Röyksopp klarte å stå imot presset fra tidsånden og endte opp med å utgi sine grunneste låter.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger