Blodig hevnfantasi

Ikke mobb vampyrkameraten min!

FILM: Jeg visste fra før at «La den rette komme inn» allerede hadde vunnet heder og ære på diverse festivaler. Også at den er solgt til en rekke land. Men jeg var likevel ikke forberedt på det som kom. For dette er en film som ikke likner på noe jeg har sett før.

Menneskeblod

Det dreier seg om mobbing. Mange har i løpet av oppveksten vært gjenstand for oppmerksomhet av det mindre hyggelige slaget. En helt naturlig reaksjon for mobbeofre er hevnfantasier. Da det sto på som verst, skulle nok mange ønske de hadde en bestevenn lik den 12 år gamle Oskar i filmen har. Hun heter Eli, fryser aldri, lukter litt rart, sover om dagen, kaster opp av snop, har vært omtrent 12 år veldig lenge - og lever utelukkende av menneskeblod.

Hakkekylling

Vampyrromaner går det minst tretten på dusinet av. Men da John Ajvide Lindqvist lot sine hovedpersoner være to prepubertale 12-åringer, samt la handlingen til en Stockholmsforstad på begynnelsen av 80-tallet, representerte det noe nytt.

At den samtidig med så stor troverdighet skildret varmen og sårheten i vennskapet mellom to outsidere, og påkjenningen ved å være klassens hakkekylling, bidro også til bokas suksess. Lindqvist er også ansvarlig for filmmanuset og de samme kvalitetene er godt ivaretatt her.

Grenser til magisk

Regissør Tomas Alfredson («Fire nyanser av brunt») og hans stab har skapt noe fullstendig originalt. Her er både sjokkeffekter og skrekk, men også ektefølt smerte, stor fortvilelse og fine skildringer av vennskap. De blåhvite vinterbildene er poetiske og den symfoniske musikken skaper en romantisk stemning på grensen til magisk. Og skuespillet er praktisk talt feilfritt. Spesielt imponerer de purunge skuespillerne i hovedrollene. Både Kåre Hedebrant og Lina Leandersson leverer begge kraftprestasjoner.

Å tilføre det knusktørre og sosialdemokratiske 70-talls drabantbymiljøet rikelige mengder friskt blod - bokstavelig talt - er et dristig prosjekt - som lykkes over all forventning. «La den rette komme inn» er en film som med stor overbevisning blander oppveksttraumer med vampyrmytologi, klassisk sosialrealisme med gammeldags skrekk av svært grafisk slag.

En film i en klasse for seg.