NYHETSJEGER: Dagbladets nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord syns det er enklere å lage avisforsider i boka «Kronprinsen» enn i virkeligheten. Foto: Kristian Ridder-Nielsen
NYHETSJEGER: Dagbladets nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord syns det er enklere å lage avisforsider i boka «Kronprinsen» enn i virkeligheten. Foto: Kristian Ridder-NielsenVis mer

Blodig nazi-krig i Oslo

Alexandra Beverfjord (35) er ute med sin andre kriminalroman. Hovedstaden rystes av en serie rasistisk motiverte drap. Godt at pressen kjenner sin oppgave.

Les anmeldelse av «Kronprinsen» her.

(Dagbladet): Hvor får hun overskuddet sitt fra, kollega Alexandra Beverfjord? Gift tobarnsmor, nyhetsredaktør i en krevende tid for Dagbladet og krimforfatter, med to romaner på like mange år. En trønder som vet hva hun vil, og som gjør det. 

Likevel, tilsynelatende alltid blid og rolig, også når hun stiller tøffe krav til sine medarbeidere. 

- Jeg elsker å skrive, sier hun. - Men som nyhetsredaktør får jeg ikke anledning til det. Derfor skriver jeg romaner.

En ivrig stab En avisredaksjon er hovedkulissen i hennes krimromaner. Ikke så veldig lik Dagbladet, den avisa hun skildrer, har færre ressurser og henger ikke like godt med i det digitale kappløpet. Men ingen skal si at de ikke forsøker, som Dagbladet har avisa en lojal og ivrig stab som ikke slipper taket i sakene den jobber med. 

I den nye romanen, «Kronprinsen», går blodtørstige nazigrupper amok i Oslo. 

- Jeg hadde dette plottet klart allerede i 2010, sier Beverfjord. - Jeg har sett på kampen mellom antinazister på den ene siden og nynazister og gammelnazister på den andre. Mange saker har vist hvordan de hver for seg og i all hemmelighet overvåker hverandre. Et tema i boka er hvordan samfunnet forholder seg til disse fenomenene. 

Dype røtter - Man kan vel si at temaet har sterke berøringspunkter med alt det grumset som er virvlet opp etter 22. juli? 

- Det var selvsagt ganske spesielt å ha jobbet med denne tematikken i over ett år, og så skjer dette. Jeg måtte faktisk legge vekk boka i en periode. Jeg skildrer grupper som utvikler og setter i verk voldelige planer, miljøer med dype røtter i nyere norsk historie. Situasjonen med terrorangrepene var ganske annerledes, terroristen var alene. Men saken har ført til en debatt rundt hvorvidt norske myndigheter har hatt god nok kontroll med høyreekstreme miljøer. 

- Er det mulig å ha en slik kontroll?

- Delvis, og mye foregår på nett. Ekstreme holdninger får gjennom nettet et helt annet spillerom. Jeg har drevet en del research i forbindelse med boka, og det hersker ingen tvil om at det er et temmelig hardt og hatefullt klima i denne mørke, politiske undergrunnen. Dessverre fins det også en rekke unge mennesker i disse miljøene, helt ned til tenåringer som er lette å påvirke.

Dyktige reportere - I «Kronprinsen» ligger dine journalisthelter, som vi kjenner igjen fra debutromanen «Kretsen», et hakk foran politiet. Har du selv vært krimreporter? 

- Nei, aldri. Men som nyhetsredaktør kommer jeg tett innpå de dyktige journalistene som jobber med krim. Jeg vet hvor enormt krevende det er. 

- Snakker du slik for å få goodwill i staben? 

- Nei, dette mener jeg oppriktig. Jeg er i det hele tatt utrolig imponert over dagens journalister. Jeg begynte i avis for 16 år siden. Da dreide det seg stort sett om å skrive. Jeg opplevde at vi hadde så god tid. I dag må de jobbe både for papir og nett. De direkterapporterer live for nettavisa, oppdaterer historiene sine hele tida, tar bilder, lager film, samtidig som de skriver reportasjer til papiravisa. De må holde hodet iskaldt. Det er nærmest en elitesport når det står på som verst.

Innsikt og kunnskap - Reporterne i din roman gjør også alt dette, så godt de kan? 

- Denne endringen har jo skjedd så raskt. Det har til og med utviklet seg siden den første romanen. Den andre siden av denne utviklingen er selvsagt at publikum får et bredere nyhetstilbud hver eneste dag. Og det beste tilbudet får de der dette halsbrekkende tempoet kombineres med innsikt og kunnskap. 

- Som nyhetsredaktør sitter du daglig og bekymrer deg over morgendagens oppslag. Det må være en befrielse å være romanforfatter og kunne dikte opp de villeste ting til førstesida? 

- Ja, det er langt lettere å lage førstesider i romaner enn i virkeligheten.