Blodsprut og brassespark

Spent på Killzone? Eller Euro 2004? Vi har sniktittet på begge spillene - og mange andre. Se hva du har i vente!

I kveld avholdes den nå årlige spillprisutdelingen Gullstikka, men arrangørene begynte med et aldri så lite vorspiel tidligere i dag hvor flere store, kommende spilltitler ble presentert og demonstrert.

 Euro 2004 (alle plattformer)

Alle sports- og fotballinteresserte kjenner FIFA-serien fra EA Sports, og tradisjonen tro kommer den gigantiske spillprodusenten med enda en fotballtittel som skal akkompagnere årets store fotballturnering, Euromesterskapet i Portual.

Jonathan Rosenblatt, ansvarlig for Euro 2004 i Europa, understreket at spillet ikke er noen FIFA 2004.5.

Euro 2004 vil likevel ikke sjokkere FIFA-kjennerne, ettersom EA har satset på videreutvikling og forbedring av mange av idéene som ble presentert i FIFA 2004.

Slik det ble presentert i dag framstår Euro 2004 som et mer spillevennlig fotballspill, hvor blant annet pasningsspillet skal være kraftig forbedret. Rosenblatt trakk fram Pro Evolution Soccer som et forbilde i den sammenheng, men spillet har også fått andre nyvinninger som nye finter, muligheten for å foreta brassespark og å lobbe ballen.

Euro 2004 lanseres 7. mai, og vil i god kommersiell ånd inneholde 51 europeiske lag.

Spillet er altså ikke begrenset til lagene som har kvalifisert seg til sluttspillet, slik at du kan fikse det Nils Johan Sembs gutter ikke klarte: Å spille EM-finale mot Frankrike på den offisielle finalestadion i Portugal.

Den store skuffelsen er likevel at Euro 2004 ikke tilbyr online-muligheter, noe en kanskje burde kunne forvente i en tid hvor en rekke sportsspill tilbyr spill mot venner og ukjente over nettet.

 Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (alle plattformer)

Like sikkert som at Harry Potter fikser biffen i bok en, to, tre, fire og fem er det at han sannsynligvis kommer til å ordne opp også i det tredje eventyrspillet i Harry Potter-serien.

Spillet er, som tittelen sier, bygd på handlingen i den tredje Potter-boka, og som i boka har både spillet og Harry Potter blitt et år eldre.

Animasjonen har blitt mer realistisk, bevegelsene mer flytende og væreffektene har blitt dynamiske og litt mindre forutsigbare.

Nick Channon fra EA Games i England fortalte at selskapet har foretatt grundig research før spillet ble satt i gang, og det barn og ungdom var mest interessert i var muligheten til å kunne styre også Ron og Hermine - noe som nå er mulig. Hver figur har dessuten fått spesielle egenskaper.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban kommer på markedet i slutten av mai.

 Killzone (PS2)

Guerilla Games hadde med seg smakebiter fra en av førstepersonsskyterne som det knytter seg størst forventning til i året som kommer, nemlig Killzone.

Spillet har en klassisk good vs. evil-historie som bakteppe, hvor de gode representeres av den jordklodevennlige ISA-styrken og de onde av de jordklodefiendtlige Helghast-styrkene.

Spillet kan minne litt om Halo, idet det blander det ukjente fra science fiction med det kjente fra nåtid og nær fortid.

Det førti personer sterke Guerrilla-teamet har blant annet lagt inn krigshistoriske øyeblikk som Vietnam-krigen og slaget ved Stalingrad i mer eller mindre ombygde former, og du kan dessuten kose deg med mer enn 25 ulike våpen - som også er basert på historiske våpen.

Det styrkebaserte gameplayet er AI-kontrollert, og du har derfor ikke kontroll over medhjelperne dine. Du kan velge mellom fire forskjellige karakterer, som har sine styrker på ulike områder. Noen er mer Schwarzenegger enn Einstein, mens andre utgjør en slags blanding mellom body og brains.

Heldigvis vil det være multiplayer-muligheter både offline og online, så her er det duket for ultravold i de tusen hjem.

Ben Duncan fra Sony Entertainment anslår at det det gjenstår rundt seks måneder med videre utvikling før spillet er ferdig, så hvis vi er ekstra heldig blir juletreet rødt om ikke så altfor mange måneder.

 Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (Xbox)

Tom Ljunggren fra Vivendi Nordic kunne presentere enda mer mat for de testosteronhungrige. For når et spill har basert hovedpersonen sin på Vin Diesels rolle i sci-fi-thrilleren Pitch Black vet vi omtrent hva vi har i vente.

I motsetning til Killzone dreier det seg her om «evil vs. more evil». Anti-helten Riddick er dømt til en tilværelse i et tungt sikret fengsel på grunn av mindre heldige handlinger, men er naturlig nok ikke komfortabel bak gitter.

Spillet ble av Ljunggren beskrevet som et «førstepersons snike-action-eventyr», hvor du blant annet kan finne igjen snikingen fra Splinter Cell og den hemningsløse blodorgien fra andre førstepersons skytespill.

Chronicles of Riddick har lekker grafikk, strålende(!) lyseffekter og noen smarte løsninger hvor du blant annet slåss på, og med, bare nevene. Spillet har derimot ingen multiplayer-funksjoner, hverken online eller offline.

Så gjenstår det å se om spillet kan løfte seg over den store mengden snike- og skytespill som allerede finnes på markedet.

 Tom Clancy\'s Splinter Cell: Pandora\'s Tomorrow (Xbox og PC)

Oppfølgeren til fantastiske Splinter Cell er rett rundt hjørnet, og slippes i Xbox-versjon neste uke, med en PC-versjon uka etter.

Første utgaven har solgt i hele fem millioner eksemplarer (totalt for alle plattformer), så forventningene er store når hemmelig agent Sam Fisher igjen legger ut på nye oppdrag.

Fisher befinner seg ikke lenger bare i Øst-Europa, for ettersom verden forandrer seg følger Fisher etter - og du kan like gjerne finne ham snikende umerkelig rundt i Jerusalem som i Paris.

Spillkjernen har blitt utviklet med enda mer avanserte virkemidler, og Ubisoft har lagt inn nye bevegelser, nye våpen og enda mer realistisk animasjon. Sam Fisher får dessuten selskap i Pandora\'s Tomorrow, og det av den hyggelige typen. Såkalte «shadownets» gir støtte til Sam Fishers oppdrag, og gjør at spillet får enda en dimensjon som ikke eksisterte i den første versjonen.

Multiplayer-delen har blitt så avansert at den knapt lar seg forklare, men både online og offline kan du velge mellom good or evil og deretter snike deg rundt til krampa, eller fienden, tar deg.

 Kaptein Sabeltann (PC)

Ingen kan ha unngått å få med seg barneteatersuksessen Kaptein Sabeltann, som nå genererer like mye penger som Sabeltann nok hadde håpet å få i sekken sin.

Etter at fenomenet for en liten stund siden ble film er det nå på tide å gjøre spill av suksessen. Vi fikk en liten sniktitt på et tidlig stadium av spillets utvikling, og spillet vil bli et enkelt eventyrspill som tar sikte på å gi barn i alle aldre en opplevelse av å være i det universet som omgir Kaptein Sabeltann.