MERKING: Forbrukerombudet og Medietilsynet har lagt fram nye veiledere for alle som legger ut innlegg i sosiale medier. Blogger Caroline Berg Eriksen er en av bloggerne som tidligere har fått kritikk for ikke å ha fulgt reglene om å merke reklame tydelig. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix
MERKING: Forbrukerombudet og Medietilsynet har lagt fram nye veiledere for alle som legger ut innlegg i sosiale medier. Blogger Caroline Berg Eriksen er en av bloggerne som tidligere har fått kritikk for ikke å ha fulgt reglene om å merke reklame tydelig. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Blogg og reklame

Bloggere og artister trues med bøter for skjult reklame: - Det skal svi

- Det skal ikke lønne seg å bryte loven, konstaterer Forbrukerombudet. 

(Dagbladet): - Noen ganger vil overtredelsesgebyret kunne være større enn det de har tjent på innlegget, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

I forbindelse med at Forbrukerombudet og Medietilsynet lanserte nye veiledere for alle som legger ut reklame i sosiale medier og som video, kommer de også med en advarsel.

Om reglene for merking av reklame ikke følges kan de vente seg bøter.

Flere bloggere har tidligere fått kritikk for å publisere reklameinnlegg hvor en annonsør har betalt for omtalen, uten å opplyse om at dette er reklame. Blant dem er Caroline Berg Eriksen og Marna Haugen.

De nye veilederne skal gjøre det enkelt for dem som legger ut slike innlegg å vite hvordan de skal holde seg innenfor loven.

Forbrukerombudet og Medietilsynet vil ikke si hvor store bøtene kan bli, med Haugseth er tydelig på at de vil merkes.

- Det skal ikke lønne seg å bryte loven. Det skal svi, sier hun til Dagbladet.

Botens størrelse vil variere

Hun legger til at siden det varierer stort hvor mye en blogger, artist eller YouTuber tjener på reklameinnlegg, vil boten tilpasses. De som tjener mye og har stor aktivitet, vil få større bøter.

Forbrukerombudet mener hovedproblemet er at mange bruker uklare begreper for å merke innleggene, eller at de bruker liten skrift, slik at det er vanskelig for leseren å skjønne at det er reklame.

KOMIKERFRUE: Marna Haugen, også kjent som «Komikerfrue», er blant bloggerne som tidligere har fått kritikk for ikke å merke reklame tydelig. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

- De bruker ofte begreper som «anbefales for» eller «konkurranse». Det er også vanskelig å oppdage om man merker innlegget langt nede på siden med liten skrift. Det beste er om man skriver «reklame» eller «annonse», sier Haugseth.

- Er nok en intensjon

Forbrukerombudet og Medietilsynet understreker at mange av aktørene har unge følgere, og at god og tydelig merking derfor er ekstra viktig.

Lars Erik Krogsrud, rådgiver i Medietilsynet, tror enkelte merker dårlig med vilje.

- Det er nok en intensjon, ikke minst fra annonsørene, at det fungerer bedre om det ikke er så tydelig at det er reklame, sier Krogsrud.

I likhet med Forbrukerombudet ønsker han ikke å gå inn på hvor store bøtene eventuelt kan bli.

- Medietilsynet har anledning til å gi bøter opp mot to millioner kroner, men det er urealistisk å gi så store bøter i disse situasjonene, sier Krogsrud.

Ønsker sanksjonene velkommen

Managementbyrået Anti Brandpeople, som blant annet har blogger Sophie Elise Isachsen, YouTuber Noobwork og artister som Marcus og Martinus, Atle Pettersen og Petter «Katastrofe» i stallen, ønsker de nye veiledningene velkommen.

Byrået mottar daglig kommersielle henvendelsene fra annonsører og mediebyråer, og formidler dette videre til bloggerne og artistene.

- Veiledningen omfatter ikke bare bloggere. Mange av artistene vi jobber med, som Atle Pettersen og Petter «Katastrofe», jobber kommersielt, for alle har en viktig rolle som formidlere gjennom store kontoer på sosiale medier, sier Marte Schei i Anti.

Hun mener det er bra at Medietilsynet og Forbrukerombudet sier klart ifra om at de vil gi bøter om reglene ikke holdes.

- Det er kjempebra, for det er viktig at dette regelverket følges. Gjennom denne veiledningen legges det også større ansvar på kjøperne av disse tjenestene, som vi håper vil øke kunnskapen i hele næringskjeden, sier Schei.