(Dagbladet): - Noen ganger vil overtredelsesgebyret kunne være større enn det de har tjent på innlegget, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
I forbindelse med at Forbrukerombudet og Medietilsynet lanserte nye veiledere for alle som legger ut reklame i sosiale medier og som video, kommer de også med en advarsel.
Om reglene for merking av reklame ikke følges kan de vente seg bøter.
Flere bloggere har tidligere fått kritikk for å publisere reklameinnlegg hvor en annonsør har betalt for omtalen, uten å opplyse om at dette er reklame. Blant dem er Caroline Berg Eriksen og Marna Haugen.
De nye veilederne skal gjøre det enkelt for dem som legger ut slike innlegg å vite hvordan de skal holde seg innenfor loven.
Forbrukerombudet og Medietilsynet vil ikke si hvor store bøtene kan bli, med Haugseth er tydelig på at de vil merkes.
- Det skal ikke lønne seg å bryte loven. Det skal svi, sier hun til Dagbladet.
Botens størrelse vil variere
Hun legger til at siden det varierer stort hvor mye en blogger, artist eller YouTuber tjener på reklameinnlegg, vil boten tilpasses. De som tjener mye og har stor aktivitet, vil få større bøter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger