«Bloody Sunday» skaper panikk på lerretet

BERLIN (Dagbladet): Det sa bokstavelig talt «pang», og ingen hadde mulighet til å glippe med øynene i kinomørket. Paul Greengrass tok oss tilbake til Nord-Irland 30. januar 1972 - den blodige søndagen.

Det var den dagen britiske skarpskyttere fyrte løs mot en borgerrettsdemonstrasjon i byen Derry og etterlot seg 13 døde og 14 skadde. Ingen militære fikk den minste refs for overgrepet mot ubevæpnede demonstranter. Derimot fikk noen offiserer heder av dronningen, et par ble attpåtil adlet.

Før 30. januar hadde IRA noen titalls tilhengere i området. Etterpå sluttet folk seg til i tusentall. En slepphendt dommer «dømte de uskyldige og frifant de skyldige», som det ble sagt på pressekonferansen etter visningen av «Bloody Sunday» på Berlin-festivalen i går.

Greengrass' dokudrama, prisbelønt på Sundance-festivalen i januar, er en nitid gjenskaping av tragedien, med James Nesbitt (kjent fra TV-serien «Kalde føtter») i rollen som den liberale politikeren Ivan Cooper.

I samarbeid med folk fra begge sider har Greengrass skapt en rystende gjenopplevelse av tragedien. En Schwarzenegger-film blir som en flau bris i forhold til den engelske regissørens hektiske tempo gjennom Derry-gatene. Kamera beveger seg tett på, i takt med stadig raskere hjertebank hos panikkslagne irer. Lukta av frykt og blod står fra lerretet.

Ingen av partene stiller i dag spørsmål ved Greengrass' faktiske framstilling av «Bloody Sunday». Filmen, som vi alle går fra i fortumlet sjokk, ble mottatt med stor applaus på konkurransevisningen i går. Den er også den første av flere bidrag med sterk politisk profil i årets program. Allerede i dag fortsetter franske Bertrand Tavernier med en hyllest til ytringsfriheten fra det okkuperte Frankrike. Også den gamle hedersmann Costa-Gavras tar for seg nazismen, mens Christopher Roth i neste uke presenterer filmen om den venstreekstremisten Andreas Baader.

<B>STERK OPPLEVELSE: Regissør Paul Greengrass (t.v.) og skuespiller James Nesbitt.