DE NYE: Marie Kristin Dale (t.v.) i MK's Marvellous Medicine og svenske Lisa Lystam er representanter for den nye bluesgenerasjonen - og kvinner. De har begge spilt på Østkanten Bluesklubb i Oslo, som fyller 20 år fredag. Her jammer de med Mike Zito Band under Dark Season Blues på Svalbard i slutten av oktober. Foto Øyvind Rønning  / Dagbladet
DE NYE: Marie Kristin Dale (t.v.) i MK's Marvellous Medicine og svenske Lisa Lystam er representanter for den nye bluesgenerasjonen - og kvinner. De har begge spilt på Østkanten Bluesklubb i Oslo, som fyller 20 år fredag. Her jammer de med Mike Zito Band under Dark Season Blues på Svalbard i slutten av oktober. Foto Øyvind Rønning / DagbladetVis mer

Blues er mer enn grått hår og pisk i nakken

Den organiserte Oslo-bluesen fyller 20 år. Men hvordan skal de lokke til seg 20-åringene?

Kommentar

Det er trolig unikt i verdenssammenheng, i hvert fall i så stor målestokk: Norge er et land av klubber som dyrker sjangermusikk.

Med mørke kvelder er vi skapt for klubblivet. Mest utbredt er de organiaserte jazz- og bluesklubbene som finnes spredt over hele landet. 22. august fylte Oslo Bluesklubb 20 år med en stor konsert og cd-utgivelse, og førstkommende fredag feirer hovedstadens andre bluesklubb, Østkanten Bluesklubb, 20-årsjubileum med en stor konsert på Bårdar Danseinstitutt (gamle Smuget).

Den ferske jubilanten er ikke bare opptatt av blues, men ønsker å være en større del av samfunnet. Blues og internasjonal solidaritet blir sett på som to sider av samme sak, og klubben markerer derfor både 8. mars og 1. mai. Østkanten bluesklubb er opptatt av antirasisme, likestilling mellom kjønn og grupper og en mer rettferdig fordeling av godene.

«Du æ'kke aleine i Østkanten Bluesklubb» er mottoet, og for de fleste dreier det seg selvfølgelig først og fremst om musikk og sosialt fellesskap. Og - det er med på å holde liv i norske bluesband.

Den ferskeste bluesklubben i Norge ble stiftet i Vestfold 11. september, verdens nordligste er Longyearbyen bluesklubb.

Et par år etter at de to Oslo-klubbene ble stiftet, oppsto Norsk Blues Union som en selvstendig organisasjon for spillesteder, bluesklubber og bluesfestivaler. 60 klubber er medlem, og de har igjen ca 8000 medlemmer. Men klubbene har en stor utfordring, den evige kampen mot forgubbing. Det er ikke lett å knekke myten om blues som en musikkform for eldre, gråhårete herrer med pisk i nakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år arrangerer Notodden Blues Festival bluesseminar for unge, håpefulle - med konsert under festivalen. Norsk Blues Union har også en årlig konkurranse som munner ut i en bluescup under den samme festivalen. Premien er en turné til de fleste bluesklubbene i Norge, en fantastisk mulighet til å få spilt mye for interessert publikum. På toppen av dette vanker det en mulighet til å reise til International Blues Challenge i Memphis.

Men det er ikke lett å pushe blues på ungdommen - og Norge - når Kulturrådet for første gang på 19 år ikke tilgodeser bluesunionen med turnéstøtte for å sende unionsbandet på tur. De søkte om 220.000 og fikk null. Nå står en del av konsertene i fare om det ikke dukker opp andre sponsorer. 

Dette smerter, for det skjer positive ting i Blues-Norge nå. De siste åra har det dukket opp unge musikere som på kort tid er blitt yndlinger i miljøet. Magnus Berg har spilt ute siden han var 14-15, og har i en alder av 19 etablert seg som gitarist med et internasjonalt publikum. Han spiller under jubileumsfesten førstkommende fredag, 20 november.

Fra Bergen kommer MK's Marvellous Medicine med det unge gitarhåpet Marie Kristin Dale (25), som spiller i Sandvika i Bærum samme kveld. Den nye, store bluesstjerna i Sverige er Lisa Lystam (23) og hennes Family Band. De er unge - og de er kvinner. Bluesen trenger begge deler.

Men hvordan skal bluesklubbene nå de unge publikummerne?

Noen forslag: Få bluesen inn i skolen (Little Steven har i åtte år jobbet for rockhistorie som et eget fag i skolen hjemme i New York gjennom Rock and Roll Forever Foundation). Elevene her hjemme  lærer kanskje om jazz, men vet ikke at bluesen skapte rocken. Få bluesen inn i de ungdomsklubbene som ikke er lagt ned. Gi unge musikere en arena å spille på, for et publikum. Arranger konserter uten aldersgrense med kjente artister som har lyst til å misjonere for bluesen. Bandet Good Time Charlie går foran med barneplata «Draumeblues og blåsus», men ungdommene er enda viktigere.

For innerst inne liker de blues, de veit bare ikke om det ennå.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook