Bob vil være din hund

Bob Hund er ved siden av Blur og The Roots kveldens største navn på Quart-festivalen.

- Så du har ikke lyst til å se Joe Strummer-konserten?

Thomas Öberg (31), genierklært sanger og tekstforfatter i bob hund, titter håpefullt på oss. Det er Hultsfredsfestival, og Vberg har åpenbart mer lyst til å se den gamle Clash-helten framfor å bli intervjuet.

- Det er OK. Kraftwerk var mye større for meg enn The Clash. De andre gutta i bandet er gamle punkere, de er veldig glade i Clash, sier Vberg på sin karakteristiske skånedialekt.

NOEN TIMER TIDLIGERE har bob hund levert en av festivalens beste konserter. En sikker hjemmeseier, og hundre ganger bedre enn årets liveplate «Sover aldrig». I kveld er det Quartfestivalen som gjelder, sist helg var det Roskilde.

- Var Roskilde den første festivalen du var på?

- Ja... i '86 eller '85. 1986, tror jeg det var.

- Hvilke band så du da?

- Jeg så Madness, det var jævlig bra. Iggy Pop og Sonic Youth var der. Både Iggy Pop og Sonic Youth spilte «I Wanna Be Your Dog», men jeg tror Sonic Youth gjorde det bedre enn Iggy Pop.

BOB HUND HAR LAGET sin egen versjon av «I Wanna Be Your Dog» - på svensk. Den heter «Nu vill jag bli din hund», og er foreløpig ikke utgitt på plate. Thomas Öberg mener det er viktig å oversette klassiske rocktekster.

- Du har også oversatt låter av Pere Ubu og Velvet Underground. Hvorfor?

- Det er kult å skrive egne tekster, men man trenger utfordringer. Man kan ikke alltid gjøre som man gjorde dagen før. Tidligere sa vi at vi aldri skulle spille coverlåter, men en dag tenkte vi: «Hvorfor ikke?».

Det amerikanske kultbandet Pere Ubus «Final Solution» ble til «Ett fall & en lösning» på EP-en ved samme navn. Den er blitt en av bob hunds mest populære låter.

- David Thomas, som synger i Pere Ubu, har sagt at man har en viss mengde selvbekjennelser som man kan bruke når man skriver tekster, men man kan ikke gjenta dem om og om igjen. Man må finne nye veier, lete fram en historie eller oversette andres låter. Kan jeg så få en tekst som «Final Solution» til å handle om Sverige? Man må hele tiden slå seg selv i ansiktet så man ikke sovner. Man får ikke lov å sovne når man er rockmusiker.

- Hvilke teksforfattere er du inspirert av?

- Jeg synes at Kraftwerk har bra tekster, de er tydelige og humoristiske. Så liker jeg et svensk band som heter Philemon Arthur & The Dung. De er litt obskure, men de er på samme plateselskap som oss. De er veldig bra på rim...

AKKURAT HER BLIR INTERVJUET avbrutt av en ung jente som vil snakke med Thomas:

- Veldig bra konsert!

- Mange takk. Det føles bra?

- Veldig bra. Det var utrolig helt foran scenen.

- Så lenge ingen blir trampet i hjel, så er jeg lykkelig.

- Ja...

- Det er kärlek . Vårt publikum, de er verdens snilleste mennesker.

- Takk!

- Ha det bra.

THOMAS SER BRYDD og stolt ut på en og samme gang, selv om han har opplevd dette hundrevis av ganger, før han fortsetter der han slapp:

- Det er også en svensk poet jeg liker veldig godt, Gunnar Ekelöf. Han er den sterkest lysende stjernen på den svenske poethimmelen noensinne. Han har en måte å formulere seg på som føles som om man blir slått på fingrene hele tiden. Jeg synes også den russisk poeten Majakovskij er veldig bra. Han skrev tekstlinjen: «Endast jag är min tids ansikte». Det er veldig utfordrende å si akkurat det.

- Det virker som du har stor tro på rock som uttrykksmåte. Opplever du at rocktekster ikke oppfattes som «fint nok», sammenlignet med for eksempel lyrikk?

- Jeg tror ikke det. Selv legger jeg ned mye jobb i å gjøre tekstene mine leselige . Samtidig er det viktig å være dum i hodet i rocken også. Du skal være både Spiderman og Dostojevskij på én gang. Jeg liker å måtte tenke, men jeg liker også låter som «Jailhouse Rock» og «I Wanna Be Your Dog». Jeg elsker folk som forsøker å formulere seg, som er verbale. Så liker jeg også folk som er utrolig dumme i hodet, som bare sier rett ut hva de føler.

SVENSKE LISA (18) skriver på sin hjemmeside: «bob hund är mina alldeles egna husgudar».

- Det er etter hvert blitt mange som lytter til sangene dine, og som får et nært forhold til dem?

- Jeg synes jo vi har noe å si, og derfor er det positivt at stadig flere lytter til oss. Jeg kan ikke frelse verden, men jeg legger igjen mitt syn på en del ting. Kan noen identifisere seg med det, er de velkomne hjem til meg.

- Synes du at du er fin i blått eller grønt, at du er fin på håret eller at du sier noe morsomt, er det viktig å omgås mennesker som gir deg muligheten til å føle akkurat det. Det er viktig at man ikke blir en outsider hele tida. Hvis man alltid lever under press og aldri føler seg fin, eller at alle ler når man sier noe alvorlig, så blir det vanskelig. Da blir man frustrert og anspent, og det blir vanskelig å gi kjærlighet, ømhet og humor tilbake.

- Mange vil hevde at du skriver tekstene dine nettopp for outsiderne?

- Jeg skriver om ting som angår alle. Det jeg mener, er: Hvem bestemmer hva som er normalt? Hvem bestemmer om du og jeg er normal? Det er bare de menneskene vi omgås. Det er viktig å bevege seg i kretser som godkjenner det man står for.

SLIK VAR DET FOR den identitetssøkende Agnes også, hovedpersonen i kinosuksessen «Fucking Åmål». I forkant av et ytterst deprimerende og konfronterende bursdagsselskap med mor og far og lillebror, gir de Agnes en bob hund-CD - «Omslag: Martin Kahn».

- Det er rørende. Og det er en bra presang.

- Hvorfor det?

- Det ser ut til vår musikk passer inn i hennes tankeverden. Hun er en ganske vanlig jente som har ganske vanlige problemer. Jeg ble jätteglad da jeg så det.

- Likte du «Fucking Åmål»?

- Den filmen burde vært laget for lenge siden. Den har ligget der hele tida, det er bare det at ingen har gjort den før. Den handler om veldige allmenne ting.

DET ER IKKE BARE ungdommen finner støtte, trøst og livsvisdom i tekstene til Thomas Öberg. Redaktøren av det venstreorienterte svenske samfunnsmagasinet Arena, Per Wirtén, skriver dette om bob hund i en artikkel om tilstanden i den svenske arbeiderbevegelsen:

«Det de synger om er i ferd med å bli borte fra politikk og samfunnsdebatt: menneskers lengsel etter å komme seg unna fremmedgjøring, det som marxister pleier å kalle alienation.»

- Legger du mye politikk i tekstene dine?

- Folk får tolke som de vil. Jeg tenker med hjertet, og hjertet har ikke noen konkret politisk fane.

- Men du mener at de unge har mye å bidra med?

- Ungdommene skal få landet på beina igjen. Seinere skal de ta over, og da kan de ikke være fulle og ta dop hele tida. De skal få lov å ha det kult, men de skal være bevisste på at de har ansvar. Det er ikke slik som når man har VIP-kort til et utested for å slippe forbi køen. Det finnes ingen snarveier i livet. Man må anstrenge seg, stå i kø og treffe seg selv.

ÖBERG SNAKKER SEG VARM om politikk. Han beskriver svensk politikk som «like kjedelig som å lese busstidene», han snakker om den svenske lavkonjunkturen, om jappetida («alle skulle ha produkter som elektrisk vinkorkåpner og plastsykkel») og om alle klassekameratene som tok ingeniør- eller siviløkonomutdannelse uten å få jobb etterpå.

- Det har skapt bitterhet og usikkerhet. Men jeg tror det viktigste nå er at det ikke finnes tro mer; folk vet ikke hva de skal tro på, og da mener jeg ikke kristendom eller noen annen new age-kirke. Folk er blitt så skolerte og intelligente og coole og har sett og hørt så mye at de ikke helt vet hvor de skal begynne. Når det kommer til stykket man tro på noe , og det er viktig å ha noe å tro på. Det er en livsnødvendighet.

- Folk er rutinerte, uten helt å vite hvorfor. De kan kle seg, sminke seg, de vet om mange avanserte samleieposisjoner, men de vet ikke hvordan de skal prate med hverandre når de skal si hva de føler innerst inne. Nå høres jeg ut som Bertrand Russell, men vi skal ikke glemme at det faktisk er viktig å spille musikk og være dum i hodet også.

I wanna be Iggy: Bob Hund-sanger Thomas Öberg, her i aksjon Hultsfredfestivalen, har lært noen scenetriks av Iggy Pop. Det blir ekstra tydelig hver gang bandet drar i gang med sin versjon av "I Wanna Be Your Dog".