KONTROVERS: Wade Robson og James Safechuck har tidligere vitnet for Michael Jacksons uskyld. I den kontroversielle dokuserien «Leaving Neverland» maler de et helt annet bilde av poplegenden. Video: NRK Vis mer

Anmeldelse: «Leaving Neverland» på NRK

Bodde det et pedofilt popikon på Neverland?

Rystende dokumentar som dessverre også mangler nødvendig journalistisk troverdighet.

TV: Hvis vi skreller vekk 75 prosent av alle påstandene om Michael Jackson i dokumentarfilmen «Leaving Neverland», så vil kanskje de resterende prosentene være nok til at de fleste – likevel ikke hans mest notoriske fans – vil få visse problemer med å høre popgeniets musikk på samme måte som tidligere.

Vi kjøper heller ikke bestandig den såkalte vedtatte sannheten om å skille verk fra kunstner. Se selv. Døm. Eller ikke døm. Dette er rystende ekkelt om en avdød guru innenfor populærmusikken. Nei, han kan ikke forsvare seg, men han har en hær av familie med midler og advokater som er mer enn klare til å ta opp kampen.

«Leaving Neverland»

4 1 6

Dokumentar

Søndag 10. mars
Beskrivelse:

TV-serie i to deler á 90 minutter.

Kanal:

NRK2 og NRK TV

«Rystende også hvis bare 25 prosent er helt sant.»
Se alle anmeldelser

I den veldig lange filmen, der vi så den redigerte versjonen på 2 x 90 minutter, er det i dag to reflekterte og sterkt plagede menn, James Safechuck og Wade Robson, som snakker uten store fakter om sin helt spesielle oppvekst. Begge to ble på hver sin måte bestevenner med en voksen mann som også var en av klodens aller største popstjerner.

Har saksøkt HBO

Etter premieren i USA har det haglet med hatske meldinger mot regissør Dan Reed, produksjonsselskapet og HBO. Jackson-siden har også saksøkt produksjonsselskapet og HBO. Vi ser bare starten på det som nok blir runde etter runde med støyende, og kanskje, et skittent advokatspill.

Safechuck og Robson opplever også folkets høylytte vrede, der blant annet deres troverdighet blir trukket i tvil. Wade forsvarte nemlig Jackson under ed i 2005. Musikeren ble etter hvert frikjent på tolv punkter om seksuelle overgrep og frihetsberøvelse.

Dette var ikke første gangen det kom anklager om seksuelle overgrep mot Jackson. Det skjedde også i 1993, men den saken ble aldri prøvd for retten. Her ble det inngått et forlik som skal ha kostet Jackson rundt 10 millioner dollar.

Tårer og hysteria

I «Leaving Neverland» fortelles det sakte en annen historie, basert på de to uavhengige historiene fra den høyst uvanlige barndommen til Safechuck og Robson med respektive familier.

Som en anekdote nevnes at denne skribent sto utenfor de låste portene til Neverland i et par dager under rettssaken i 2005. De scenene som utspant seg da Jackson ble frikjent, har festet seg. Det var tårer, jubel, plakater og hysteria. Nå er det også mange som er sinte og som mener hovedpersonene i «Leaving Neverland» bare er ute etter mye penger.

Se filmen og avgjør selv, men vi vet fra altfor mange overgrepssaker at det tar lang tid før dem som er blitt utsatt for seksuelt misbruk klarer å kare seg dit hen i livet at de gradvis orker, kan og makter å fortelle noe som helst.

SMÅGUTTEN: Wade Robson var fem år gammel da han vant en Michael Jackson-dansekonkurranse i Australia. Da han var sju år ble han invitert med familien til Neverland. I «Leaving Neverland» påstår han at han ble systematisk misbrukt seksuelt av Jackson fram til han var fjorten. Foto: Privat/HBO
SMÅGUTTEN: Wade Robson var fem år gammel da han vant en Michael Jackson-dansekonkurranse i Australia. Da han var sju år ble han invitert med familien til Neverland. I «Leaving Neverland» påstår han at han ble systematisk misbrukt seksuelt av Jackson fram til han var fjorten. Foto: Privat/HBO Vis mer

Vi har som tenkende og reflekterende medmennesker en plikt til å lytte, og ikke avfeie deres historier selv om dokumentaren nok hadde tjent på en langt mer redelig journalistisk tilnærming med blant annet tilsvarsrett og intervjuer med flere sentrale aktører som sto Jackson nær.

Ekstremt ensidig

Dokumentarist Dan Reed har fått rettmessig kritikk for at denne filmen er ekstremt ensidig, ettersom det ikke er noen fra motparten som kommer til orde. Vi kan kalle dette for en journalistisk generaltabbe.

Reed har forsvart seg ved å kommentere at dette først og fremst er en dokumentar om Robson og Safechuck, der de skal få lov til å fortelle sine historier, og at det ikke er en film om Jackson. Det stemmer ikke helt, da. Det er tre timer med beinharde anklager. Hvis det stemmer er det helt grusomt.

Mange vil nok også kjapt spørre: Hvor var guttenes foreldre da dette skal ha pågått i årevis?

Wade hevder i dag at han ble systematisk misbrukt fra han var sju til han var fjorten år. Han nektet alltid for at noe galt hendte mellom ham og popstjerna, før nå. Hva så med mødrene til de to guttene? Jo, de var med hele veien, og begge hevder de ikke ante hva som foregikk - at de ble helt og holdent blendet av at ei megastjerne ville være deres nære venn. Wades mor sier hun elsket Jackson som sin egen sønn. Begge mødrene sier også at de elsket det luksuriøse livet dette vennskapet førte med seg.

Skurrer

«Leaving Neverland» er nedtonet i det visuelle språket, men det er brukt litt unødvendig mye patosmusikk. Ellers er det ekstremt rolig bygd opp med inngående samtaler med Robson og Safechuck, som begge to, uavhengig av hverandre, ble bestevenner med han de forgudet. Bare her skurrer det for normale folk flest, vil jeg tro.

I bortimot tjue år har begge konsekvent fornektet hva de nå forteller, etter at de begge i perioder av sin oppvekst bodde, reiste og turnerte sammen med Michael Jackson.

Robson og Safechuck forteller ikke sine historier sammen i samme rom, men de er vekselvis inn og ut av samtalene på forskjellige steder. En klar styrke som uansett er blitt en vond samtalefilm, billedlagt med private fotografier, egne videosnutter, telefonsamtaler og avisoppslag etc., i tillegg til intervjuer med søsken, koner og mødre.

Hat og sympati

Begge de to som snakker ut gjør det med refleksjoner, uten mange adjektiver og med en splittet syn på hvem Jackson var for dem og andre. De bærer både hat og sympati, hvis vi kan se det slik, og vi gjentar, han som er anklaget døde som kjent i 2009 og kan ikke ta til motmæle.

Begge de to som hevder de er blitt utsatt for misbruk – som nå er gifte og har barn – har på forskjellige stadier i livet vært inne i det store og tunge mørket, og forteller at de har måttet søke profesjonell hjelp, spesielt etter at de selv ble småbarnsfedre. Disse sekvensene er virkelig grufulle.

Men, hvordan kom så to helt vanlige smågutter fra middelklassen i kontakt med den største av dem alle innenfor den sjuke popmusikkbransjen?

Reklamefilm og dansekonkurranse

Safechuck, som ikke var Jackson-fan, via en reklamefilm for Pepsi. Den blonde krølltoppen Robson, som var helt hekta på Jacko, som en racer til å kopiere forbildets unike dansetrinn og dermed vant en dansekonkurranse i Australia. Premien var å få møte det store forbildet.

Dette ble starten på det som begge sier var veldig fint også, noe helt annerledes og helt uvirkelig, men som utviklet seg til noe de aldri kommer til å glemme. Noe de nå endelig har fått litt orden i hodene til å fortelle. Sjokk? Kanskje, kanskje ikke?

Wade Robson sier at det han nå forteller ikke har vært fortrengt hos ham, ettersom han husker alt det som skjedde i og rundt Neverland og på hotellrom, dette ned til minste detalj. Han sier han fortsatt ser på mye av det som skjedde som en drøm, men at han som sjuåring, og fram til han var 14, gradvis ble vennligsinnet manipulert av Jackson.

Blant annet til aldri å fortelle en levende sjel om hva de hadde sammen etter at lysene på Neverland ble slukket etter nok en eventyrdag. Jackson var 34 år gammel, Wade 7.

Gutten hørte selvsagt på sitt store forbilde, som sa han elsket ham, som skulle hjelpe ham hele veien opp til stjernene, til å bli den nye Spielberg. Vi hører og lurer: Var det ingen voksenpersoner i Jacksons nærmeste krets som så, hørte og sa noe? Våget de ikke? Ble de betalt for å holde munn? De burde vært konfrontert i denne filmen. Det hadde gikk langt mer tyngde, nyanser og solid troverdighet.

«Larger than life»

Det kommer også fram i deres versjon at Jacko overtalte og overøste familiene med vennlighet, 1. klasse på fly, digre hotellsuiter, det rike liv og et nært vennskap mot at han fikk være bestekompis med sønnene deres. Ikke samtidig, vel å merke.

Vi må ikke glemme at vi her snakker om et helt spesielt og gigantisk popidol som var «larger than life», som det sies flere ganger i filmen, en som i dag ikke er der til å forsvare seg, men som altså ville ha disse småguttene, og andre, hjemme hos seg for å leke med dem. For å spille spill, spise burgere og søtsaker, handle det de ville og helst overnatte i hans drømmeslott av en ranch, der Jackson ifølge Robson og Safechuck viste dem pornografiske filmer og misbrukte dem seksuelt. Ikke med vold, men som venn og deretter elsker. Det er virkelig grufullt å høre dem fortelle om dette.

Wade sier han i Jacksons soverom enten måtte velge å se på Jackson eller på et stort bilde av Peter Pan. Moren til Safechuck sier i dag at hun anser Jackson som pedofil. Sønnen hennes viser også fram et skrin med smykker og diamanter, med det han påstår er en giftering som han fikk etter en seremoni på Jacksons soverom. Hvem er i besittelse av den hele og fulle sannheten om gåten Jacksons atferd? Hvis den er et sted midt mellom himmel og jord er det mer enn nok.