BLIR IKKE HALEHELT: Øystein «Euronymous» Aarseth var en av favorittene til å gå til finalerunden i Norwegians kampanje «halehelter». Så satte familien ned foten. Her fra platebutikken Helvete, som Aarseth drev. Foto: Jan-Petter Dahl / Dagbladet
BLIR IKKE HALEHELT: Øystein «Euronymous» Aarseth var en av favorittene til å gå til finalerunden i Norwegians kampanje «halehelter». Så satte familien ned foten. Her fra platebutikken Helvete, som Aarseth drev. Foto: Jan-Petter Dahl / DagbladetVis mer

Boikotter Norwegian

Familien vil ikke at Øystein «Euronymous» Aarseth figurere som en «halehelt» på et fly.

(Dagbladet): Familien til svartmetallpionér Øystein «Euronymous» Aarseth bekrefter overfor Dagbladet at de nekter Norwegian å bruke Aarseth som «halehelt».

- Det er et ønske vi selvfølgelig respekterer, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Bakgrunnen for debatten er at Norwegian i år startet en kåring der publikum i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim kan både nominere og stemme fram hver sin lokale profil som skal prege Norwegian-flyenes haleparti.

Men det at folk også har kunnet nominere sine personlige favoritter, har skapt hodebry for Norwegian. Flere familier ønsker ikke at deres avdøde familiemedlemmer skal prege Norwegian-flyene.

I forrige uke skrev Dagbladet at også Joachim «Jokke» Nielsens familie har satt ned foten.

Nekter reklame Aarseths familie ønsker ikke å kommentere hvorfor de nekter Norwegian å bruke hans navn, men Joachim Nielsens bror er klar i sin begrunnelse:

- Jokke skal ikke være med i noen reklame, sa Christopher Nielsen til Dagbladet i forrige uke.

«Euronymous» Aarseth ledet avstemninga - som skal lede fram til en finalerunde - da den ble avsluttet for to dager siden.

Han betraktes som en pionér innenfor svartmetallmiljøet.

VIL IKKE PÅ NORWEGIAN: Joachim «Jokke» Nielsen (midten) var en av de mest populære kandidatene i avstemningen om hvilken Oslo-profil som skal prege Norwegians fly. Nå har familien nektet Norwegian å bruke hans bilde. Her sammen med bandkollegaene fra Jokke og Valentinerne, Petter Pogo og May-Irene Aasen, i 1994. Foto: Jørn H. Moen/Dagbladet

Foto: Jørn H. Moen/Dagbladet
VIL IKKE PÅ NORWEGIAN: Joachim «Jokke» Nielsen (midten) var en av de mest populære kandidatene i avstemningen om hvilken Oslo-profil som skal prege Norwegians fly. Nå har familien nektet Norwegian å bruke hans bilde. Her sammen med bandkollegaene fra Jokke og Valentinerne, Petter Pogo og May-Irene Aasen, i 1994. Foto: Jørn H. Moen/Dagbladet Foto: Jørn H. Moen/Dagbladet Vis mer

Aarseth var med på å danne Mayhem i 1984, og sto også bak den svært kjente platebutikken «Helvete». Aarseth ble drept av Varg Vikernes, også kjent som «Greven», i 1993.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til etterretning Kriteriene for å bli en «halehelt» er at den nominerte må være avdød, «ha utmerket seg og inspirert andre», og at «vedkommende var utfordrer i sin tid».

Mange har derfor sett på både Øystein «Euronymous» Aarseth og Joachim «Jokke» Nielsen som verdige kandidater som ville gitt et friskt pust til Norwegians «halehelt»-prosjekt.

Aarseth har også mottat stemmer fra metallfans verden over.

- Hva tenker Norwegian om at enda en profilert kandidat nå ikke skal være med videre?

- Vi tar det til etterretning. Ett av kriteriene vi har er at familiene skal gi samtykke til at vi kan bruke personen som halehelt. Det er viktig at det blir etterfulgt, svarer Sandaker-Nielsen.

Det har ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

- Betimelig helt I en kronikk i gårsdagens Dagbladet viste statsviter og «musikkelsker» Erik Lundesgaard sin tydelige støtte til forslaget om Aarseth som ny «halehelt».

Han konkluderer at «det er betimelig at Øystein «Euronymous» Aarseth, som så desidert «var en utfordrer i vår tid» blir halehelt på et fly».

Selv om mange vil synes det er synd at uortodokse Aarseth og Nielsen ikke lenger er en del av kåringa, vil det også redde Norwegian fra en potensielt vanskelig situasjon.

MØTER MOTSTAND: «Halehelt»-kampanjen til Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke like populær i alle leire. Foto: Øistein Norum Monsen
MØTER MOTSTAND: «Halehelt»-kampanjen til Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke like populær i alle leire. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

Før den kommende finalerunden med fem navn, må nemlig Norwegians jury må vurdere om de fem vil være egnete hale-kandidater.

Til sammenlikning hadde Norwegian forhåndsnominert tre kandidater for Oslo: Grete Waitz, Wenche Foss og Einar Gerhardsen.

- Mange tilhengere Også Norwegian har erfart all støtten som har blitt vist til Aarseth.

- Hva har det å si for dere at Aarseth, som har gitt kampanjen mye oppmerksomhet, ikke blir med videre?

- Aarseth har absolutt hatt mange tilhengere der ute, men vi må respektere familiens ønsker. Kampanjen vil fortsette som planlagt, sier Sandaker-Nielsen.