Bok med returrett

«In the great tradition of...» heter det gjerne når forlag skal selge bøker som likner på verkene til bestselgerforfattere. Her kan du sette inn navn på salgsmessige tungvektere som James A. Michener, John Grisham eller Jeffrey Archer. Men oftest dukker navnet Stephen King opp. Og nå har det dukket opp i en ny sammenheng.

  • «As good as STEPHEN KING or your money back» står det klistret med bastante bokstaver på paperback-utgaven av Neil Gaimans roman «American Gods». Med andre ord: Leser du denne boka og ikke synes den er like god som en Stephen King-bok du har lest, får du erstatning for strevet.
  • Det er det britiske forlaget Headline som kommer med dette tvilsomme tilbudet. «Vi i Headline er sikre på at du vil synes Neil Gaiman er like god som Stephen King. Er du uenig, får du pengene igjen.» Tilbudet gjelder ut mai, og forutsetter at du returnerer boka sammen med et lite brev hvor du forklarer hvorfor du ikke syntes den var like god som Stephen King.
  • Å sammenlikne forfattere er en enkel og grei måte å forklare potensielle lesere hva de har i vente. Men hva betyr det å være «like god som Stephen King»? For det første har King aldri skrevet en roman som minner om «American Gods». For det andre er det godt mulig at du fortaper deg i «American Gods» uten at du liker King. Og Gaiman er ikke noen ny Stephen King, og har neppe noe ønske om å bli det.
  • For engelske Neil Gaiman er ingen tilfeldig tulling, selv om forlaget vil ha oss til å tro det. Tegneserielesere kjenner ham som skaperen av den prisbelønte serien «The Sandman», men han har også skrevet tre romaner, en barnebok, en novellesamling og en faktabok om «The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy».
  • «American Gods» er Gaimans store roman - en 630 sider lang odyssé gjennom USA og amerikansk mytologi som har tatt flere år å skrive. Boka kom ut i hardback i fjor, og ble møtt med gode kritikker. Men én ting er sikkert: Verken Headline eller Neil Gaiman har noe å tjene på fornærmelige markedsføringsideer som denne. «American Gods» står trygt og godt på egne bein, ikke som en erstatning for Stephen King.
  • Man kan kanskje være glad for at vi har den bokpolitikken vi har i Norge. Da slipper vi famlende forsøk på å forene litteratur med reklame, til et produkt som skal selges like effektivt som burgere, biler og sjampo. Vi får neppe se en debutant markedsføres som «like god som Lars Saabye Christensen, ellers får du pengene igjen». Det er en merkelig form for returrett.