ANDRE BOK: «Malstrøm» er Caterina Cattaneos andre ungdomsbok. Foto: GYLDENDAL
ANDRE BOK: «Malstrøm» er Caterina Cattaneos andre ungdomsbok. Foto: GYLDENDALVis mer

Boka har noen fantastiske dykkerscener

Men plottet sprenger formatet.

ANMELDELSE: Live er 17 år, og skal alene på Interrail.

Hennes egentlige plan er å rømme for alltid. Hun vil bort fra et sorgtungt hjem etter at søsteren to år tidligere ble utsatt for en bilulykke, og fra en skolehverdag som outsider og dels mobbeoffer.

Boka har noen fantastiske dykkerscener

Men Live setter seg på galt tog, og havner i Trondheim. På toget treffer hun kjekke Robert. De driver begge med dykking, og bestemmer seg for å dra sammen til Nord-Trøndelag og dykke etter skipsvraket Blaafjeld, som ble senket under krigen. De låner bilen til Roberts sjef. Det skal vise seg skjebnesvangert.

Fantastiske dykkerscener
«Malstrøm» er en form for actionthriller, og har høyt tempo både i handling og det proffe, effektive språket. Plottet involverer gamle naziskatter, brutale mord, russisk mafia og kjærlighetsintriger. Samtidig som det er et portrett av Live og til dels også av Robert. Begge har noe å skjule. Høydepunktene i boka er noen helt fantastiske dykkerscener.  

Cattaneo har tidligere skrevet to voksenbøker, og debuterte som ungdomsbokforfatter med «Dødsreisen» (2011), lagt til norrøn tid. Løgn og død synes å være et gjennomgangstema hos henne, også her. Handlingen er sett gjennom Live, som hele tiden vender tilbake til savnet av søsteren og bilulykken, som skjedde 22. juli. Det betød at tapet av søsteren kom i skyggen av tragedien på Utøya, noe som har gjort spesielt moren svært bitter.      

Overfladisk
Action bør ikke være realistisk, men det må være troverdig innenfor sine rammer. Her glipper det i denne boka. Plottet blir etterhvert nesten eventyraktig actionpreget — og svært brutalt etter hvert - men det blir ikke fulgt opp, verken i stil eller handling.
Noe av det samme gjelder portrettet av Live. Hun skal være mobbeoffer og venneløs, samt at hun har et uvanlig fritt forhold til det å ligge rundt (som det heter). Men det virker ikke troverdig. Lives indre usikkerhet og tilsynelatende kyniske ytre blir bare gjentagende påstander — og nokså overfladisk, tross den forsøksvise dybden i tematikken.    

Avslutningen er vel brå, som om boka er over før den er over. Eller at plottet blir for stort og omfattende for formatet. Omslaget er forøvrig kjempetøft.