-  Bokbransjen er et rovdyr

Forlagsbransjen er et kommersielt hjernetomt og spekulativt rovdyr - en oppblåst dinosaur som er i ferd med å revne, hevder forfatter Sven Kærup Bjørneboe.

Han har etter mange år og en rekke utgivelser på et stort forlag valgt å gå til et lite selskap.

-  Jeg er fed up de store forlagene - konsern - som utelukkende drives etter kommersielle prinsipper.

-  Derfor forlater jeg Aschehoug og går til lille Press, sier Bjørneboe, som for øvrig er nevøen til Jens Bjørneboe og som for fem år siden ga ut biografien «Onkel Jens».

Han ønsker ikke å snakke i detalj om sitt brudd med Aschehoug. Han synes det er patetisk å lese om privat sutring i mediene om ting som forfatterne bør ta opp på kammerset med forlaget - med mindre det har almen betydning.

Utgir hjernesnørr

-  De store forlagene drives som kommersielle rovdyr. Det er så opplagt for alle at jeg nærmest føler meg dum av å påpeke det.

-  Selvsagt gir de tre store forlagene (Aschehoug, Cappelen og Gyldendal, red.anm) god, vanskelig, viktig og ikke-underholdende litteratur, men problemet er at den drukner fullstendig i hjernesnørr og søppel som de spyr ut. Den viktige litteraturen fungerer bare som kulturelt alibi for forlagene, som de kan benytte overfor staten til å forhandle fram privilegier for seg selv.

-  Hva mener du med hjernesnørr?

 FORFATTEROPPRØRET FORTSETTER : -  Slipp markedskreftene løs i bokbransjen. Da vil vi se de store forlagenes   sanne ansikt. Og det vil være et stygt syn, sier Sven Kærup Bjørneboe som etter mange år har forlatt Aschehoug og gått til lille Press Forlag. Foto: Anders Grønneberg
FORFATTEROPPRØRET FORTSETTER : - Slipp markedskreftene løs i bokbransjen. Da vil vi se de store forlagenes sanne ansikt. Og det vil være et stygt syn, sier Sven Kærup Bjørneboe som etter mange år har forlatt Aschehoug og gått til lille Press Forlag. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

-  Dårlig krim, underholdning, kjendisbøker, kvasibiografier og annen hjernedød litteratur.

Et stygt syn

Han mener at dersom ikke innkjøpsordningen hadde eksistert, ville ikke smal og seriøs litteratur blitt gitt ut i det hele tatt. Den gamle børs og katedral-klisjeen gjelder ikke lenger. Forlagene har revet katedralen og bygget børs av steinene, som han sier.

Bjørneboe er tilhenger av fullstendig frislipp på priser av bøker og oppheve alle innkjøpsordninger og særavtaler med staten.

-  Slipp markedskreftene løs, og først da vil vi se de store forlagenes sanne ansikt. Og det vil være et stygt syn. Først da vil tida være inne for de små forlagene som satser på viktig litteratur.

Bjørneboe er overbevist om at den grassate kommersialismen vil fortære de store forlagene innenfra. Deres store kjøpegruppe er det han kaller de lesende alfabeter.

-  Forlagene er en dinosaur som er i ferd med å dø. Den ekspanderer på vaklende føtter og kommer til å revne eller råtne.

Markspist

Bjørneboe er skremt over utviklingen, og hevder at forlagene ansetter markedskonsuleter og redaktører som har liten innsikt i viktig litteratur, i den hensikt å sile ut ikke-salgbar kvalitet.

-  De er skrudd sammen på en måte som gjør at de forstår folkedypet, de lesende analfabeter, og dermed vet hva som selger. Jeg synes synd på de redaktørene som resignerer og stilltiende ser på dette forfallet.

Han mener at utviklingen truer ytringsfriheten, og mener at den allerede er markspist og uthult.

-  Ytringsfrihetens fremste fora er massemediene og bokbransjen. Den trues ikke av autoritær islamisme, men av vår egen groteske kommersialisme.

Bjørneboe vil ha et generaloppgjør mot de store forlagene, men har liten tro på at forfatterne selv tør å ta det oppgjøret.

-  Forfatterforeningen og vi som er medlemmer er ikke dumme, men feige. Vi tør ikke ta et oppgjør. Vi er redde for å miste hånda som mater oss, og det er forståelig. Mange tenker at det tross alt er bedre med lite enn ingenting.