Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bokfoto

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KUNST: Mens norske auksjonshus fortsatt sliter tungt med å oppnå gode priser på fotografi, er mediet nå blitt så ettertraktet på det internasjonale markedet at også fotobøker er blitt en egen salgskategori med sterk verdiøkning. Auksjonshusene ser sitt snitt til å utnytte fotokunstens popularitet ytterligere, og 18. mai i år arrangerte Christie\'s sin første auksjon over 200 \'rare photo-books\'. Under hammeren gikk bøker av både klassikere og etterkrigsstorheter - Eadweard Muybridge, William Eggleston og David Bailey. Vurderingene varierte fra 300 til 80.000 pund. Fotobøker er billigere og mer tilgjengelige enn bilder, og interessen har økt etter utgivelsen av flere nye oversiktsverk. For noen tusenlapper kan Christie\'s gi deg følelsen av å eie noe unikt. Fenomenet har også fordelen av å appellere både til bok- og fotosamlere.

MEST SPENNING ble knyttet til måneatlaset \'Atlas Photo-graphique de la lune\', ett av tolv kjente eksemplarer av høydepunktet i 1800-tallets astronomifotografi. Verket, som tok 14 år å fullføre, ble solgt for rundt 650.000 kroner. På begge auksjonene opp-nådde bøkene til amerikanske 1900-tallsfotografer høye beløp: Garry Winogrand, Walker Evans og særlig konseptkunstneren Ed Ruscha, hvis berømte 1960-tallsbok med bilder av 26 bensin-stasjoner ble solgt for rundt 150.000 kroner.

HVIS EN fotobok skal gå fra å være kaffebordsfyll til å bli investeringsobjekt, må den være sjelden og i perfekt stand, gjerne signert, trykket i minimalt opplag eller utgitt av kunstneren selv. Det er først nylig at fotografi har begynt å fylle verdens mest prestisjetunge museer. I mange år var boka derfor ambisiøse fotografers viktigste visningsform. Bøkene ble komponert meget bevisst - som egne kunstverk. Ikke sjelden skar kjøperne ut bilder fra dem. Det gjør at prisen på velholdte eksemplarer stiger enda mer. Dagens masseopplagstitler har ingen verdi i dette markedet. Så hva skal man nå kjøpe med håp om å tjene penger? I magasinet Modern Painters anbefaler stjernekritikeren Vince Aletti den fotograferende moteskaperen Heidi Slimanes egendesignede bøker og enhver gallerikatalog av Wolfgang Tillmans eller Richard Prince.