E-boksalget eksploderer og USAs største bokhandelkjede har allerede gått konkurs. Nå er det ikke hele bokbransjen som bør frykte den digitale utviklingen. For forfattere og forlag gir dette fantastiske muligheter. Derfor blir det fra flere hold hevdet at forlagene er bakstreverske som ikke satser på e-bøker. Det er noe riktig i denne anklagen, men hvilke valg har de egentlig? Dilemmaet er at i Norge er det tre forlag som eier hele bokbransjen inklusive bokhandelkjedene, og disse forlagene har investert milliarder i oppkjøp av bokhandlere. Blir e-boka en suksess blir det en økonomisk katastrofe. «Bokbransjen» er derfor smarte når de forsøker å bremse utviklingen. Strategien er en tilsynelatende satsing på e-boka, med et elendig bokutvalg og høye priser. En boklov med faste priser er det viktigste virkemidlet i denne strategien. Det blir som om de som skjønnskrev Bibelen skulle bestemme prisene på Gutenbergs bibel. Det ble da også forsøkt - Gutenbergs bibel ble stemplet som djevelens verk!
Høye priser på e-bøker vil redde «bokbransjen». Sannsynligvis blir e-boka da en fiasko og skulle det bli en suksess vil forlagene få en superprofitt som gjør dem rikere enn noen gang. Selv vil de hevde at det de gjør er til beste for litteraturen, kulturen og det norske språket, men det er sine egne næringsinteresser de forsvarer. Det er flere som hevder at fastpris ikke påvirker konkurransen, men det er vrøvl. Bokklubbene fikk selge bøkene 25 prosent billigere enn fastprisen - tok store markedsandelen fra bokhandelen og tjente grovt med penger. Så fjernet politikerne denne prisfordelen og bokklubbene startet nedturen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger