Kinosuksess: «Bølgen» ble årets mest sette film på kino i 2015. F.v. manusforfatterne Harald Rosenløw og John Kåre Raake, produsent Martin Sundland, skuespiller Ane Dahl Torp, produsent Are Heidenstrøm, skuespiller Edith Haagenrud, regissør Roar Uthaug og skuespiller Jonas Hoff Oftebro. Foto: NTB Scanpix
Kinosuksess: «Bølgen» ble årets mest sette film på kino i 2015. F.v. manusforfatterne Harald Rosenløw og John Kåre Raake, produsent Martin Sundland, skuespiller Ane Dahl Torp, produsent Are Heidenstrøm, skuespiller Edith Haagenrud, regissør Roar Uthaug og skuespiller Jonas Hoff Oftebro. Foto: NTB ScanpixVis mer

«Bølgen» ga superinntekter

Katastrofefilmen «Bølgen» ga produksjonsselskapet en omsetning på nær 150 millioner kroner i fjor.

(Finansavisen): Kinosuksessen «Bølgen» ga superinntekter for produksjonsselskapet Fantefilm i fjor, men finanskostnader druknet det meste av overskuddet, skriver Finansavisen.

Høsten 2013 ble selskapet Fantefilm Bølgen etablert som et datterselskap til produksjonsselskapet Fantefilm.

Det ferske regnskapet for 2015 viser at premiereåret ga skyhøye inntekter, og Fantefilm Bølgen avsluttet fjoråret med en omsetning på 145,4 millioner kroner.

- 2015 var et godt år for Fantefilm-selskapene. Den store driveren var, ikke uventet, «Bølgen». Filmen fikk strålende kritikker, og folk gikk mann av huse for å se den på kino. I vinter ble filmen den store DVD- og strømmevinneren, i tillegg til at filmen nå er solgt til 135 land, sier daglig leder og største eier i Fantefilm, Martin Sundland, til avisen.

Finanskostnader «Bølgen», med et budsjett på 49 millioner kroner, hadde premiere på norske kinoer 28. august i fjor. Før årsskiftet hadde hele 832.708 mennesker sett filmen, noe som gjorde den til Norges mest sette på kino i 2015.

Fantefilm Bølgen nådde ifølge Finansavisen et driftsresultat på hele 42,6 millioner kroner i fjor. Med finanskostnader på nærmere 36 millioner endte resultatet imidlertid bare på 6,9 millioner før skatt.

Ifølge årsberetningen aktiveres påløpte produksjonskostnader som varebeholdning helt frem til premieren. Tilskudd og investeringer i film bokføres som langsiktig gjeld i denne perioden. Når filmen lanseres blir filmkostnadene kostnadsført, og tilskudd og investeringer blir inntektsført.

Store kampanjer Omsetningen i morselskapet Fantefilm endte på 33 millioner kroner i 2015, og er ifølge avisen omtrent på nivå med året før. Resultatet økte med over 2 millioner kroner, og endte på 6,5 millioner før skatt. Her inngår et utbytte på 5,5 millioner kroner fra datterselskapet Fantefilm Fiksjon, som eier Fantefilm Bølgen.

- Både reklame- og fiksjonsavdelingen leverte gode resultater i fjor, sier Sundland, som for tiden befinner seg i Cannes.

- Vi leverte i fjor store kampanjer for blant annet Volkswagen, Rema 1000, One Call, Tine og Mills, forteller han til Finansavisen.

Flere nyheter: Norske filmskapere flagger hjem
- Netflix tåler ikke mange skuffelser
Disneys nye «Jungelbok» gikk rett til topps