Bom for avismoms

Under de dramatiske budsjettforhandlingene ramlet det plutselig et skjelett ut av skapet. I ren desperasjon forsøkte Kristelig Folkeparti å lokke Høyre og Fremskrittspartiet med moms på løssalgsaviser. De bet ikke på.

Fra regjeringshold er det tidligere i høst sagt at å momsbelegge nye utvalg av varer og tjenester ikke ville bli aktuelt i budsjettet for neste år.

  • Partileder Thorbjørn Jagland har sagt at han syns moms på aviser er en dårlig idé. Senterpartiets parlamentariske leder Johan J. Jakobsen sier til Dagens Næringsliv at forslaget ikke vil bli tatt opp igjen under de seinere forhandlinger. Dermed får vi tro at forhandlerne holder seg til mer realistiske løsninger på budsjettproblemene.
  • Foreningen Norsk Ukepresse har lenge arbeidet for å få momsbelagt løssalget av Dagbladet og VG, men saken har ikke vært oppe til konkret behandling. Det er laget flere utredninger og undersøkelser. Den siste er en hel bok fra professor Rolf Høyer ved Senteret for Mediestudier ved Bedriftsøkonomisk Institutt.
  • Den viser likheter mellom Se & Hør og VG/Dagbladet i dekningen av fjernsyn og showbusiness med tilhørende kjendiser, mens det glatt hoppes over at begge avisene har daglig og fyldig nyhetsdekning. I begge aviser legges det stor vekt på politikk, økonomi, helse, kultur, sport og så videre, ved siden av generelle nyheter.
  • Begge avisene har også daglige analyser, kommentarer og anmeldelser. Dagbladet har for eksempel minst 8- 10 artikler med analyser og kommentarer til aktuelle begivenheter hver dag, foruten kronikk, debatt og anmeldelser av omtrent alt teater som spilles i landet, av film, opera, ballett, seriøs musikk og popmusikk, bildende kunst og bokanmeldelser, og en mengde forbrukerstoff. Avisa kjører også store kampanjer, blant annet mot dop og vold. Det finnes knapt den politiker i dette landet som vil finne på å klassifisere dette sammen med Se & Hør eller å si at en slik avis er vesensforskjellig fra for eksempel Aftenposten.
  • Den politiker som måtte gjøre det, ville avsløre en gammeldags, umoderne holdning til mediene. Alle vet at omtrent alle norske aviser, og radio og fjernsyn med, er like tabloidisert i sin journalistikk og stoffbehandling som Dagbladet og VG. De er alle moderne medie-produkter med tidas uttrykk.