Bommet stygt på Høtten-besøk

Norsk Film-direktør Tom Remlov skrev til Kulturdepartementet i fjor at filmen «1732 Høtten» ville selge 100 000 kinobilletter. Den har nå såvidt passert 5000. Norsk Film har flere bommer enn treff i sine markedsanalyser.

Suksess i utlandet?

Det statlige filmselskapet har i budsjettet for 1998 og i en søknad til statsbudsjettet for 1999 satt opp anslag for hvor stort besøk de filmene selskapet er involvert i, vil få. Det er ikke lett å spå, men det er jaggu ikke lett å bomme så grovt som Norsk Film gjør heller.

Den nyeste filmen fra selskapet, Karin Julsruds «1732 Høtten», kan kanskje ende opp med et besøk rundt 10000. Det er ti prosent av hva Remlov og Norsk Films styreleder Matz Sandman anslo overfor Kulturdepartementet da filmproduksjonen startet.

Bom

- Men vi reviderte anslaget i november. Da så vi at filmen ble mørkere i tonen enn vi trodde tidligere. At forhåndsomtalen i pressa sa at den var nummer fire i en rekke med thrillere fra Bygde-Norge har også gått ut over filmen. Den er mye mer enn en thriller, sier Tom Remlov.

- Kan ikke årsaken til det dårlige besøket rett og slett være at «1732 Høtten» er en dårlig film?

- Nei, filmen er ikke dårlig i mine øyne. Jeg kan selvsagt ta feil, men jeg har mange som støtter meg i dette, sier Remlov.

Bare ikke avisenes filmanmeldere, som ga «1732 Høtten» en helt annen mottakelse enn produsent Remlov og regissør Julsrud hadde regnet med. Det filmskaperne mente var «en viktig film», ble stort sett avfeid som et kunstnerisk bomskudd av kritikerene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bom-bom-bom

Men ikke bare en kunstnerisk bom, altså - og dette er ikke første gang Norsk Film skyter over mål med sine markedsanalyser:

  • Selskapet beregnet at Bent Hamers film «En dag til i solen» ville bli sett av 46000 nordmenn. Resultatet ble 13000.
  • 80000 solgte billetter var et naturlig resultat for Eva Isaksens film «Cellofan», mente Norsk Film. Den nådde 11000.
  • «Den siste kontrakten», den svenske filmen om mordet på Olof Palme, ble sett av 25000 nordmenn. Norsk Films anslag var 60000.

Treff

I disse tre filmene var Norsk Film med som co-produsent.

- Her har vi forholdt oss til hovedprodusentens tall, dette er ikke vårt ansvar, sier Remlov.

Men de er like fullt tall som Norsk Film baserer sitt budsjett på. At filmene floppet på kino får imidlertid ikke all verdens konsekvenser for økonomien i Norsk Film, siden selskapet var inne med relativt små andeler.

Det er verre når en av selskapets hovedproduksjoner - som «1732 Høtten» - ikke selger billetter.

Det eneste besøksanslaget i Norsk Films budsjett for 1998 som treffer blink, er det selskapet har fått fra produsent John M. Jacobsen for co-produksjonen «Bare skyer beveger stjernene». Den står oppført med et antatt besøk på 110000 besøkende, har nå nådd 118000 og går fortsatt på kino.

Nye forsøk

Neste test av Norsk Films markedsanalyser kommer i slutten av denne måneden: Da har episodefilmen «1997: Tørst» premiere. Den vil kunne nå et billettsalg på 15000 skriver Remlov og Sandman til Kulturdepartementet.

«1997: Tørst» er nummer to i en planlagt serie med episodefilmer, og består av tre moderniserte Hamsun-noveller. Film nummer én i serien het «1996: Pust på meg» og ble sett av 1800 mennesker.

Norsk Films an-dre hovedproduksjon i år heter «Ballen i øyet». Den er regissert av Catrine Telle og får premiere etter sommeren. For et publikum på 65 000 nordmenn - tror Norsk Film.