DEBATT

Bompenger:

Bompengene er gårsdagens løsning på dagens utfordringer

Vi må redusere de høye satsene i dagens bomring, og på sikt gå over til mer rettferdig og målrettet veiprising.

BØR BYTTES UT: På sikt bør vi bytte ut bompengeordninger med veiprising. Veiprising innebærer at bilisten betaler ved faktisk bruk av bilen, skriver artikkelforfatteren. Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix
BØR BYTTES UT: På sikt bør vi bytte ut bompengeordninger med veiprising. Veiprising innebærer at bilisten betaler ved faktisk bruk av bilen, skriver artikkelforfatteren. Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

«MDG er for bompenger i Oslo, og vi er ikke redde for å si det», skriver leder i Oslo MDG, Einar Wilhelmsen i Dagbladet 12. september.

Selv om Oslo Senterparti ikke tror at lastesykkel er løsningen på enhver families transportbehov, deler vi målet om at færre skal kjøre bil i Oslo. Problemet er at dagens bompengeordning rammer ulikt og er usosial.

Bompenger brukes for å få penger til lokale samferdselsutbygginger av lokalpolitikere som enten ikke får nasjonale bevilgninger, eller blir lei av å vente på nasjonale midler. Det er forståelig.

Problemet med dagens bompengeordning i Oslo er prisene. Det finnes alternativer til dagens høye Oslo-satser. Bergen innførte rushtidsavgift, og har klart å redusere biltrafikken. Forskjellen er at i Bergen reduserte man grunnbetalingen i bomsnittet fra 25 kr til 19 kr, og så la man på rushavgift i tillegg.

I Oslo gjorde man det stikk motsatte – økte grunnbetalingen med nesten 50 prosent og la rushavgift oppå dette. Det representerer i praksis en høy særavgift som rammer dem med dårlig råd hardest. På kort sikt bør Oslo derfor heller se til Bergen og redusere satsene (som for ordens skyld nå er økt til 29 kr).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer