Anmeldelse: Bon Iver - «i,i»

Bon Iver i tåka

Roter seg bort på album nummer fire.

NUMMER FIRE: Justin Vernon, frontfigur og per definisjon Bon Iver, roter det til for seg på album nummer fire. Musikken er like pretensiøs som albumtittelen «i,i» og mange av låttitlene, mener vår anmelder. Foto: NTB Scanpix
NUMMER FIRE: Justin Vernon, frontfigur og per definisjon Bon Iver, roter det til for seg på album nummer fire. Musikken er like pretensiøs som albumtittelen «i,i» og mange av låttitlene, mener vår anmelder. Foto: NTB ScanpixVis mer

ALBUM: Bon Ivers fjerde album har vært tilgjengelig på strømming en stund, og anmeldelsene har for det meste vært ekstatiske. Bare britiske The Guardian skiller seg ut av de store med tilnærmet slakt, mens søsteravisa The Observer roser albumet opp i skyene. Justin Vernon, som er Bon Iver, engasjerer i hvertfall!

«i,i»

Bon Iver

3 1 6

Indie / alt. rock

2019
Plateselskap:

Jagjaguwar

«Noen lyspuinkter, men albumet mangler struktur.»
Se alle anmeldelser

Men hva er det egentlig han holder på med? Han som satte en skyhøy standard for seg sjøl med det overbevisende debutalbumet «For Emma, Forever Ago» (2008), nedstrippet og dynket i «vakker»kjærlighetssorg, skapt under full isolasjon på ei hytte.

Pretensiøst

Debuten var et vinteralbum, etterfulgt av et vår- og sommeralbum - og nå er høstalbumet «i,i» her.

Og det er ikke bare årstida som er forandret, også artisten har tatt mange steg i en annen retning. Feil retning. Han vil gjerne være veldig annerledes, og lykkes med det. Men det betyr jo ikke automatisk at det er genialt.

Ambisøst - og pretensiøst

Lydbildet ble mer vidløftig allerede på album nummer to, «Bon Iver», og «tar av» på nummer tre, «22, A Million». Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, og mange vil mene at han skal være sånn. Men det hadde vært fint med en klar retning.

«Bon Iver» og «22, A Million» har langt på vei det. «i,i» virker også som et ambisiøst prosjekt, men framstår ganske raskt, i tråd med albumtittelen og flere av låttitlene, både pretensiøst og uforløst, som improvisasjoner eller skisser til noe som starter uten å ha en tydelig ende. Flere av sangene er for øvrig skrevet til et dansekompani i Minnesota, og det forklarer kanskje noe. Tekstene er som vanlig kryptiske og tidvis vanskelig å få med seg.

Støy og autotune

Det starter med 32 sekunders umotivert støy i «Yi», mens Vernon spør om medkomponist Trever Hagen har startet opptakene. Det er nok et slags statement, men oppleves bare som en litt tøysete og unødvendig åpning. Det kan gjerne være sært for meg, som Wilcos herlige Jim O'Rourke-regisserte støy på de beste platene deres tidlig på 2000-tallet, men det må ha substans og mening

En «ordentlig» låt

Noe mer interessant blir det når Vernon & Co. slår av autotune-spøkelset og «iMi» - etter ca 40 sekunder - glir over i noe som minner om en ordentlig «låt» (skrevet og framført sammen med James Blake). Først i tredjelåta «We» begynner ting å ta litt form, men det er fortsatt langt igjen til noe som likner på et ordinært albumspor. «Holyfields» er en litt fiffig synthdrevet låt, men jeg tar meg i å vente på noe forløsende som ikke kommer. Det flyter - og fester seg ikke.

Et slags refreng

Med «Hey, Ma» kommer endelig et lyspunkt - i form av en god, gammeldags låt med et slags refreng. Det samme gjelder pianodrevne, Prince-aktige «(U) Man Like» (skrevet og framført sammen med pop/rock/jazz-veteranen Bruce Hornsby) og fengende (!) «Naeem».

Med «Jelmore» flyter det ut igjen. Her mangler tilsynelatende en fast struktur, et holdepunkt. «Faith» er derimot Bon Iver med struktur, med falsettsang og et «himmelsk» kor, halvakustiske «Marion» er «formildende» tradisjonell i dette selskapet og «Salem» får flyte fritt og uhindret på ei flåte av strykere og blåsere. På plussida!

«Sh'Diah» glir over i frijazz før «RABi» avslutter albumet. Her hører vi Justin Vernon / Bon Iver på sitt beste og mest fokuserte. Endelig! Og dessverre for seint, for her er det mye å trekke. Men kjedelig er det ikke.

«i,i» er tilgjengelig på strømming, men lanseres på cd og vinyl 30. august.