Bono får aids-kjeft

Klesmerke skal hjelpe fattige i Afrika.

(Dagbladet.no): I går lanserte U2-vokalist Bono merket «Red» under World Economic Forum i Davos.

Sammen med giganter som American Express, Converse, Gap og Giorgio Armani skal Bono sørge for at mangfoldige millioner kroner går til et nyopprettet aids-fond.

En god idé? De lærde strides.

Skal slukke brannen

- Jeg kaller det rettferdig handel for folk som er våkne, folk som tenker på kjøpekraften sin. «Jeg har to bukser jeg kan kjøpe. En er laget i Afrika og kommer til å utgjøre en forskjell, mens den andre ikke er det. Hva skal jeg kjøpe?», sa Bono på en pressekonferanse ifølge nyhetsbyrået AP.

«Red»-merket kommer til å dukke opp på en rekke klesartikler, skotøy og kredittkort i tida framover. Meningen er at små prosenter av salget skal gå til et Aids-fond, og at produksjonen av klærne delvis skal foregå i Afrika.

Bono mener det haster å hjelpe, og at det ikke er nok å jobbe for at myndighetene skal få til noe.

- Vi slåss mot en brann her. Huset brenner ned. La oss hente vannet, uttalte Bono.

NYTT TILTAK: Bono har i samarbeid med en rekke motegiganter lansert merket «Red». Kampanjen skal gi penger som kan bidra til å bekjempe aids-problemet. FOTO: SCANPIX/REUTERS
NYTT TILTAK: Bono har i samarbeid med en rekke motegiganter lansert merket «Red». Kampanjen skal gi penger som kan bidra til å bekjempe aids-problemet. FOTO: SCANPIX/REUTERS Vis mer

U2-vokalisten uttalte forøvrig også at han vet at engasjerte rockestjerner ikke er det kuleste i verden, men at arbeidet vil være verdt selv om han kanskje får noen egg kastet etter seg.

Mot sin hensikt?

Det er imidlertid flere eksperter som tviler på effekten av Bonos initiativ. Philip Stevens ved International Policy Network mener til og med at prosjekter som dette kan virke mot sin hensikt, ifølge Times Online.

- I land som Uganda finnes det bevis for systematisk underslag av utviklingshjelp, som styrker myndighetene som i stor grad er ansvarlige for at sykdommen sprer seg.

- Problemet med kampanjer som dette er at de ikke tar poenget. Det menneskene i utviklingsland trenger er en endring av reglene som gjør dem fattige - handelsreglene som gjør det fritt fram for store selskaper til å utnytte arbeidere og leverandører, sier Matthew McGregor fra War on Want.

På pressekonferansen i går avviste Bono at han blir brukt.

- Jeg er ingen billig date, og har blitt brukt tidligere. Vi omfavner ikke produktene til disse firmaene. Disse firmaene omfavner oss, hevdet han.