Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bono ga bedre salg enn London-bombene

Aids-utgave av storavis ble revet ut av hyllene.

(Dagbladet.no): 16. mai kom den britiske storavisa The Independent på gata i en svært spesiell utgave.

Over 70 000 ekstra

De endelige salgstallene er ennå ikke klare, men ifølge The Guardian har antallet solgte aviser for lengst passert rekordnivået dagen etter terrorbombene i den britiske hovedstanden i juli i fjor.Minst 320 000 briter, 70 000 flere enn på en vanlig dag, kjøpte den røde spesialutgaven der U2-sjef Bono har fått frie tøyler som redaktør til å fronte sin ferskeste kampanje mot aids i Afrika. «Red Independent» er også til salgs på nett for £ 10. 

Superkjendisen har fått med seg store næringslivsaktører med på laget, som blant annet tilbyr ulike spesialdesignede produkter som gir inntekter til formålet.

- Det er det største salgsløftet jeg har sett i mine åtte år som redaktør, om vi ser bort fra 11. september-avisene, forteller Independent-redaktør Simon Kelner til The Guardian, som utbetalte halvparten av inntektene fra utgaven til Bonos RED-kampanje.

Satte igen rådyr champagne

Kelner var mildt sagt imponert over Bonos korte redaktørkarriere.

- Når du har en mann som midt i et redaksjonsmøte sier «jeg tar en telefon til president Lula i Brasil for å sjekke det der», da har du en mann med et forholdsvis godt kontaktnettverk, konstaterer den egentlige redaktøren.

EKSTREMT POPULÆR: Nysgjerrige og veldedige briter kastet seg over den oppsiktsvekkende versjonen av The Independent forrige tirsdag. Foto: SCANPIX/EPA
EKSTREMT POPULÆR: Nysgjerrige og veldedige briter kastet seg over den oppsiktsvekkende versjonen av The Independent forrige tirsdag. Foto: SCANPIX/EPA Vis mer

I 16.mai-avisa der Bono bestemte innholdet involverte han blant andre Nelson Mandela, Tony Blair, bandkollega The Edge, Giorgio Armani, og kunstneren Damien Hirst for å skape oppmerksomhet rundt aids-katastrofen.

Kelner legger ikke skjul på at også den ordinære redaksjonen nyter godt av stuntet, både i form av en etterlengtet oppmuntring i en avis som nylig såvidt unngikk en streik - og på et noe mer basalt nivå:

En tydelig fornøyd Bono etterlot seg nemlig 24 flasker årgangschampagne, flere kasser med Guiness, og oppskriften på favorittdrinken Black Velvet. (De to nevnte ingrediensene i to like deler, servert i høye glass).

<B>FORNØYD:</B> Bono oppnådde trolig den effekten han ønsket med avis-stuntet. Nå vil han selge blant andre røde American Express-kort og eksklusive Converse-sko til inntekt for aids-saken.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling