Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bonusbesvær for SAS/Braathens

«SAS trenger all den konkurranse det kan få. Bare på den måten kan en håpe at selskapet omdannes til et selskap med kostnader på linje med andre flyselskaper i lignende situasjoner.»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frode Geitvik i Braathens er bekymret. Med god grunn. Bonusordningene på innenlandske flygninger er foreslått fjernet. I Dagbladet 27.12. hevder Geitvik at det vil føre til at norske flypassasjerer blir mindre lojale overfor SAS/Braathens, og det kan virke hindrende på andre flyselskapers etableringslyst. Vi er helt enige. Videre hevder han at dette vil svekke SAS/Braathens sin konkurranseevne overfor andre eksisterende flyselskaper. Vi er helt enige i det rg. Bonusordningene gir - som Geitvik helt riktig påpeker - en innelåsing av norske passasjerer i SAS/Braathens-systemet, hvilket fører til svekket konkurranse. Dette er underbygget av SAS sine egne undersøkelser, som antyder at mange passasjerer vurderer å skifte bort fra SAS hvis bonusordningene fjernes.

Men selv om en fjerning av bonusordningene svekker SAS/Braathens sin innelåsing av norske flypassasjerer, er det ikke riktig når Geitvik hevder at SAS/Braathens vil få en konkurranseulempe i forhold til andre utenlandske selskaper. En typisk norsk forretningsreisende vil fortsatt ventelig foretrekke SAS til og fra Norge. Hun vil fortsatt opptjene bonuspoeng på utenlandsreiser, og som kjent har SAS flere direkteflygninger til utlandet enn noe annet selskap. Men innelåsingen blir helt klart mindre, slik at noen reisende ventelig vil skifte fra SAS til andre. Hvis da ikke SAS svarer med å senke sine priser og holde på sine passasjerer til og fra Norge.

Geitvik trekker paralleller til Sabena og Swiss Air, og mer enn antyder at SAS kan havne i samme uføre hvis bonusordningen fjernes. SAS uten bonuspoeng er parallelt til Sabena og Swiss Air hevder Geitvik, fordi begge er helt uten et hjemmemarked. Men sammenligningen halter. SAS vil fortsatt ha et hjemmemarked, selv om bonuspoengene fjernes. Det er opp til SAS selv å konkurrere på vanlige vilkår og dermed holde på sine passasjerer i hjemmemarkedet, hvor verken de selv eller noen andre vil få tjene opp bonuspoeng. Sabena og Swiss Air, derimot, har aldri hatt noen slik beholdning av lojale, innelåste innenlandske passasjerer, rett og slett fordi det ikke er noe innenlandsmarked av betydning for flypassasjerer i Belgia og Sveits. Med sitt unike utgangspunkt, med et svært stort antall eksisterende skandinaviske kunder, er det vanskelig å forestille seg hvordan SAS kan klare å havne i samme uføre som Sabena og Swiss Air, selv om bonusordningen forbys innenlands.

Geitvik foreslår at bonusordningen åpnes for alle i stedet for at den oppheves. Det er rett at det i prinsippet kan føre til at det blir lettere for nye å etablere seg i Norge. Men hva dersom en nykommer tilhører en allerede eksisterende internasjonal allianse? Da sier det seg selv at deltakerne i den store internasjonale alliansen ikke vil tillate en slik løsning. Følgelig vil en sannsynligvis utelukke store, seriøse aktører fra å etablere seg. Og en står tilbake med små, uavhengige selskaper. Dette er typisk selskaper som Ryanair og EasyJet, som går mot lavprissegmentet, og da er bonusordningen av underordnet betydning. Selv om en åpen bonusordning bidrar til at et slikt selskap etablerer seg, hjelper det ikke på konkurransesituasjonen til og fra Norge. Det er også nettopp Geitvik sitt poeng: konkurransesituasjonen for internasjonal trafikk skal ikke forrykkes. Med andre ord skal en finne en ordning som gjør at norske passasjerer som flyr internasjonalt, fortsatt skal være innelåst til SAS, for på den måten å sikre at de ikke velger et annet selskap.

SAS har frem til nå vært i en unik situasjon. Det finnes ikke noe annet europeisk selskap som har hatt et så stort hjemmemarked å forholde seg til. Ikke bare har de kontroll av all innenlandstrafikken i tre land, men også den viktige trafikken mellom disse landene. Sverige og Norge har dessuten relativt sett mye mer trafikk enn tilsvarende andre europeiske land. Dette har gitt mange lojale kunder, ikke minst takket være bonusordningen. Samtidig er SAS det flyselskapet i verden blant store flyselskaper som har høyest kostnader, selv om vi korrigerer for spesielle forhold i Skandinavia, som blant annet korte ruter og tynne nettverk. Selskapet har klart seg rimelig bra økonomisk fordi det samtidig har lyktes i å få relativt høye inntekter, igjen blant de høyeste i verden målt per passasjerkilometer. Da er det betimelig å spørre: er det de mange lojale kundene som har gjort at selskapet kan tjene rimelig mye per passasjer? Har god inntjening gitt rom for uforholdsmessig høye kostnader?

SAS trenger all den konkurranse det kan få. Bare på den måten kan en håpe at selskapet omdannes til et selskap med kostnader på linje med andre flyselskaper i lignende situasjoner. Ved å fjerne bonusordningene på innenlandske flygninger oppnår en to ting. For det første gir det større potensial for nyetableringer i det innenlandske markedet, og dermed mer innenlandsk konkurranse. For det andre tvinges SAS til å måtte konkurrere mer om å beholde sine norske passasjerer som flyr til og fra Norge. En måte de kan oppveie for manglende lojalitet blant sine passasjerer og potensiell ny utenlandsk konkurranse, er å senke prisene.

Hvis bonusordningene også forbys internasjonalt vil det gi oss som flypassasjerer en ekstra bonus, fordi det vil stimulere til ytterligere konkurranse. På den måten settes SAS under press, og med selskapets utgangspunkt bør det være et stort potensial for forbedringer. Til glede for oss flypassasjerer.

bonuspoeng

Hele Norges coronakart