Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Erna Solberg og hennes snodige mannskap innfører det de liker best, bonus:

Bonuslän tilhører Norge

Vi ser fram til at andre som gjør jobben sin også får raske penger inn på sin konto.

BONUS FOR TOG: Hvis du gjør jobben din for Jernbanedirektoratet så kan du få en bonus på 30 eller 40 millioner kroner hvis det første driftsdøgnet går på, ja, skinner. Vogna på bildet har ingenting med saken å gjøre, den var i rute for lenge siden. Se opp for tog, og blåblå bonus. Foto: Tom Stalsberg
BONUS FOR TOG: Hvis du gjør jobben din for Jernbanedirektoratet så kan du få en bonus på 30 eller 40 millioner kroner hvis det første driftsdøgnet går på, ja, skinner. Vogna på bildet har ingenting med saken å gjøre, den var i rute for lenge siden. Se opp for tog, og blåblå bonus. Foto: Tom Stalsberg Vis mer
Meninger

Svenskene gir seg aldri. De flest av oss vet (etter å ha slått det opp igjen) at fra cirka 1050, samme år som vikingferdene tok slutt, fram til 1658 tilhørte Bohuslän denne oljenasjonen av en stat som styres av Erna Solberg og hennes snodige mannskap av kvinner og noen høyst latterlige menn.

Men, våre venner i Bohuslän fikk ikke lov til å være med oss inn i velstand, fordommer, sjåvinisme, nasjonalisme, nepotisme og egoisme ettersom området ble avstått til Sverige etter Roskilde-freden i 1658. Roskilde ja, nei vi skal ikke fortelle noe om Lou Reed, Nirvana eller to grønne for mye bak den oransje scenen.

Vi skal konsentrerer oss videre på det nye landområde som nå kan bli innført av Jernbanedirektoratet. Vi snakker i dag nemlig om Bonuslän.

Det har seg slik at de to utenlandske selskapene som overtar togstrekningene fra Vy, britiske Go- Ahead og svenske SJ, kan få henholdsvis 30 millioner og 40 millioner i bonus fra staten om alt går på de berømte skinnene det første døgnet de tar over driften.

Dette framkommer av avtalene som selskapene har inngått med onkel Jernbanedirektorat. Ja, du leste riktig: Bonus for å gjøre jobben sin. Vi leser selvsagt på lederplass i Exit-blekka, Dagens Næringsliv, at dette er greit: «Uten mulighet til å få bonus, hadde selskapene muligens ikke strukket seg så langt som de faktisk gjorde i anbudskonkurransen//Å kritisere regjeringen for å ville lykkes med en reform den har satt i gang, bringer ikke debatten videre».

DN er så søte. Vi gleder oss til å følge dem framover – hvis de da ikke ender opp som bilag til Morgenbladet – når de på lederplass helhjertet støtter lønnskampene til sykepleiere, jernbanefolk, bakere, smeder, trykkere, verkstedsarbeidere, fabrikkansatte, grøftegravere, murer, snekkere og andre som fortjener det, også de burde få bonuser for å holde oss friske, bygge landet og holde hjula i gang. DN vil neppe gjøre dette, de sitter vel helst på klinikken Thief med tversoversløyfe og en pjolter eller to.

Bonus er forresten et bra ord som selvsagt stammer fra latin/adjektivet god/som ifølge ordboka henger i samme positive gjeng som « nyttig; rettskaffen; pålitelig; tapper; vennlig».

Bonus for tog foreslås heretter. I tillegg til bonus for å komme tidsnok på jobb (det hadde ikke jeg fått). Bonus for å tappe en halvliter riktig. Bonus for å skrive korrekt norsk i dagspressa (pressen for våre vestkantlesere). Bonus for diktere.

Bonus for ikke å snike rundt sammen med islam. Bonus for klima. Bonus for ikke å våge skrive det du tenker. Bonusbarn. Bonussolnedgang. Bonusblåveis. BonusTrygveHegnar, nei der går grensa.

Ettersom det er mandag har vi ikke verbalt mot til å mene noe om boka til Trond Giskes kone, Haddy Njie, om samboeren til Wara eller at det jaggu var på tide at Aftenposten fredag tok et oppgjør med sin brunsvidde jødehatfortid. Dette takket være den nye boka, «Det norske jødehatet», til forfatter Bjørn Westlie. Den skal leses, takk.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media