VANT TRE PRISER: Susanne Sundfør under utdelingen av Spellemannprisen 2015 i Oslo Spektrum lørdag kveld. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix
VANT TRE PRISER: Susanne Sundfør under utdelingen av Spellemannprisen 2015 i Oslo Spektrum lørdag kveld. Foto: Fredrik Varfjell / NTB ScanpixVis mer

Bør «Årets Spellemann» bytte navn til «Årets norgesreklame»?

Nok en gang ble den mest strømmede artisten vinneren av Spellemanns gjeveste pris.

Artist Susanne Sundfør ble med statuettene for «Årets album», «Årets produsent» og «Årets popsolist», kveldens store «Spellemann»-vinner. Det skulle bare mangle - hun har hatt sitt sterkeste kunstneriske år hittil.

Men på tross av at hun også fortjente kveldens gjeveste pris, ble hun altså ikke den 33. (eller den fjerde kvinnelige) vinneren av «Årets Spellemann». 

Det kan være at de ble skremt av tanken om at Sundfør muligens ville ha benyttet sjansen til å slakte prisens kjønnede navn, men aller mest minner avgjørelsen av «Årets Spellemann» om min gamle rektor som tok på seg capsen bakfram for å være «down» med kidsa. 

Det var nemlig Kygo som stakk av med kveldens store pris. 

I sitt iver etter å framstå som unge og relevante har «Spellemann»-juryen latt internasjonale strømmetall gjøre jobben deres - noe som også virket som den åpenbare grunnen til at Nico & Vinz vant den samme prisen i fjor.   

«Årets norgesreklame»
 Det holder i massevis at bergenseren fikk prisen for «Årets Låt» i kveld (noe som hadde vært enda mer berettiget om den fortsatt het «Årets hit») - men å belønne trophouse-sjefen med «Årets Spellemann» viser at juryen nok en gang forveksler prisen med «Årets norgesreklame». 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er egentlig vitsen med en jury, når det er statistikken og ikke den kunstneriske kvaliteten som avgjør vinneren? 

På den andre siden, i en av kategoriene som i større grad burde gjenspeile popularitet, «Årets popgruppe», gikk ikke prisen til popfenomenet og publikumtrekkere Marcus & Martinus, men til de langt smalere Bow To Each Other. Man skulle nesten tro at tvillingene kun var invitert for å selge ut Spektrum-showet. En strålende opptreden til tross, gikk de ufortjent tomhendt hjem.

Overraskende hederspris
Men bortsett fra dette og den lille TV-løgnen om at sendingen var direkte (på tross av en buffertid på hele femtifem-minutter), var det flere gledelige momenter ved kveldens Spellemann. Produksjonen var bedre og smidigere enn fjorårets snorkefest, og særs det overraskende valget av hedersprisen varmet et hip hop-hjerte. Den helt episke «Takin Ova»-avslutningen på kveldens show, en gjenskapelse av HitAwards '98, gikk nok over hodet på de som sto nærmest scenen, men selv følte jeg meg som en tolvåring igjen.

Norsk urbanmusikk har aldri vært mer vital enn nå, som reflektert i den svært sterke «Urban»-kategorien i år. Så det var på sin plass å hedre fyren som nesten egenhendig lot sjangeren blomstre i flere år her til lands.

Hedersprisen er et tidsriktig og velfortjent nikk til Tommy «Tee» Flåten, som med over 20 år som legendarisk produsent og radio-DJ har vært avgjørende for at det i det hele tatt har eksistert en hip hop-bevegelse i landet. 

Allerede som 44-åring, i hvert fall for den unge urbanscenen, har Tommy Tee blitt den kule bestefaren. 

Det er en rolle Spellemann ikke tar like godt. Av med capsen nå.