Bør «Årets Spellemann» bytte navn til «Årets norgesreklame»?

Nok en gang ble den mest strømmede artisten vinneren av Spellemanns gjeveste pris.

VANT TRE PRISER: Susanne Sundfør under utdelingen av Spellemannprisen 2015 i Oslo Spektrum lørdag kveld. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix
VANT TRE PRISER: Susanne Sundfør under utdelingen av Spellemannprisen 2015 i Oslo Spektrum lørdag kveld. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Artist Susanne Sundfør ble med statuettene for «Årets album», «Årets produsent» og «Årets popsolist», kveldens store «Spellemann»-vinner. Det skulle bare mangle - hun har hatt sitt sterkeste kunstneriske år hittil.

Men på tross av at hun også fortjente kveldens gjeveste pris, ble hun altså ikke den 33. (eller den fjerde kvinnelige) vinneren av «Årets Spellemann». 

Det kan være at de ble skremt av tanken om at Sundfør muligens ville ha benyttet sjansen til å slakte prisens kjønnede navn, men aller mest minner avgjørelsen av «Årets Spellemann» om min gamle rektor som tok på seg capsen bakfram for å være «down» med kidsa. 

Det var nemlig Kygo som stakk av med kveldens store pris. 

I sitt iver etter å framstå som unge og relevante har «Spellemann»-juryen latt internasjonale strømmetall gjøre jobben deres - noe som også virket som den åpenbare grunnen til at Nico & Vinz vant den samme prisen i fjor.   

«Årets norgesreklame»  Det holder i massevis at bergenseren fikk prisen for «Årets Låt» i kveld (noe som hadde vært enda mer berettiget om den fortsatt het «Årets hit») - men å belønne trophouse-sjefen med «Årets Spellemann» viser at juryen nok en gang forveksler prisen med «Årets norgesreklame». 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer