SØRKEDALEN (Dagbladet): En svartkledd bohem med lys lugg og Jack Nicholson-lue fra filmklassikeren «Gjøkeredet» kommer gående fra buskene bak et loslitt lagerbygg og fikler med buksesmekken.
- Har verken vann eller do i atelieret, så jeg pisser på baksiden.
Vebjørn Sand smiler hjertelig og løper av gårde til hybelen i nabobygget for å hente kaffe.
55-åringen er stort sett alltid blid, til tross for mye motgang, manglende anerkjennelse fra det «korrekte» kunstmiljøet - og ikke minst det tunge alvoret som ligger i de mange maleriene hans.
«Roseslottet» lever videre
- Jeg har fått forlenget avtalen for «Roseslottet» med grunneiere og kommunen med to år. Nå blir kunstinstallasjon ved Frognerseteren i Oslo åpent for publikum fram til 2023.
Vebjørn serverer pulverkaffe og Dagbladets utsendte byr på godsaker fra bakeren nedi bakken.
- Det hadde vært ille å måtte pakke sammen hele «sansearenaen» over Holmenkollen. Den har kostet 50 millioner kroner - slit, svette og tårer. Men til tross for coronaen har vi hatt 135 000 besøkende. «Trollslottet» som sto på samme stedet i 1997 trakk 200.000 på tre måneder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger