Bør vi skamme oss over å fly så mye?

Flyskam er årets nyord i Sverige, men i Norge møter det motstand.

PÅ BAKKEN: Pilotstreiken i SAS skapte kaos for titusener av passasjerer i helga og viste hvor viktig flytransport er for nordmenn. Bør vi skamme oss over å fly så mye? Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
PÅ BAKKEN: Pilotstreiken i SAS skapte kaos for titusener av passasjerer i helga og viste hvor viktig flytransport er for nordmenn. Bør vi skamme oss over å fly så mye? Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer
Kommentar

Denne helga har vi sett hvor viktig flytrafikken er for nordmenns transportbehov. Pilotstreiken i SAS avdekket dessuten at det slett ikke er bare å velge alternativ transport i et langstrakt land som Norge.

Kjell Magne Bondevik fortvilet over at han for første gang på 42 år gikk glipp av et landsmøte i KrF. Verken tog, buss eller bil kunne få ham fra Oslo til Sola tidsnok. Hurtigruta ble raskt fylt opp av strandete flypassasjerer langs kysten, og sosiale medier fyltes av frustrerte tryner i tog- og busseter, klare for mange timers reise.

Det var få tegn til begeistring over å bli tvunget til å reise mer klimavennlig. Snarere kom det klart fram hvorfor så mange hadde valgt fly fremfor alternativene. Det var ikke minst raskere og mer bekvemt, og det var i mange tilfeller billigere.

De siste årene har klimapolitikk handlet om både pisk og gulrot. Det har vært bred enighet om at for å lykkes med å få støtte fra folk flest til dels store endringer i livsstil, så nytter det ikke bare med tvang og hevet pekefinger.

Klimakamp skal være morsomt. Du skal få kjøre kule biler i kollektivfeltet og drive økologisk jordbruk på små hageparseller midt i byen. Du skal leve sunnere og bedre. Men du skal ikke slutte å spise biff, bare innføre kjøttfri mandag. Og fremfor alt, du skal være teknologioptimist og tro på det grønne skiftet i næringslivet.

Sånn har det i hvert fall vært i et par tiår. Men nå begynner det å haste, og da blir frontene hardere og pekefingeren kommer fram igjen.

Et tegn på det er årets nyord i Sverige. Flyskam. Nesten hver fjerde svenske har valgt bort flyreise det siste året av klimahensyn og nå er skammen i ferd med å bre seg til Norge, men ikke i like stor grad. Begrepet har møtt betydelig motstand fra hold som normalt støtter opp om klimatiltak. Mange mener begrepet flytter ansvaret fra politikerne til den enkelte, og særlig over på dem som allerede er opptatt av å leve klimavennlig. Masseturismen og næringslivet ser foreløpig ut til å være skamløs.

Det er også betydelig skepsis til om flyskam og forbrukermakt er en raskere vei til målet enn for eksempel skatteomlegging.

Men å redusere antall flyreiser er noe som virkelig monner sammenliknet med for eksempel kildesortering som er i ferd med å bli en selvfølge. En flytur til Thailand og tilbake påvirker klimaet like mye som alt kjøttet en gjennomsnittlig nordmann spiser i løpet av fem år, i følge beregninger Bondebladet har gjort etter råd fra Cicero. Det er en merkbar endring i den utskjelte urbane eliten som har sluttet å poste flyvindubilder i sosiale medier og skryter heller av kortreist ferie. Vil flyindustrien i løpet av de neste åra rammes av samme imagekollaps som tobakksindustrien? Det er vel heller bransjen enn passasjerene som burde påføres skam, men det går raskere når kundene sier stopp.

Skam er en effektiv måte å regulere og endre oppførsel på. Vi trenger alle litt skam i livene våre, men vi trenger også å reise og se verden. Og Amerikabåten er nedlagt.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.