KOMMENTARER

Borgerlig selvmål

Denne uka kom fasiten: barnehagesektoren er en honningkrukke. Borgerlig hjelpeløshet har undergravd fornuftig politikk og bygget opp den radikale venstresida, skriver Geir Ramnefjell.

Tegning: Finn Graff
Tegning: Finn Graff Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

For ganske nøyaktig tre år siden lanserte historiker Linn Herning boka «Velferdsprofitørene». Som leder av organisasjonen For velferdsstaten hadde hun siden 2010 kartlagt informasjon om kommersielle selskaper i velferdstjenestene.

Allerede i 2015 var bildet ganske tydelig: I kjølvannet av barnehagereformen som skulle sikre full dekning i landet, hadde de private barnehageeierne forsynt seg selv med et solid stykke av kaka.

Likevel har regjeringspartiene strittet imot. Upåvirket av sterke bevis, har både Høyre, Frp og Venstre vært nærmest karikerte i sin tilbakevisning av kritikken. I valgkampen i fjor høst framstilte Venstre-leder Trine Skei Grande motstanden mot profitten i barnehagene som et «angrep på kvinnelige gründere».

De siste årene har borgelig side i norsk politikk vært preget av dyktige debattanter som har satt dagsorden innenfor mange saksområder.

I denne politiske striden har de vært påfallende hjelpeløse. Den radikale venstresiden har hatt tall og statistikk, høyresidens forsvar har bestått av blafring med ideologiske argumenter - og demonisering av motstanderne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer