Bort med trafikken!

TRAFIKK: «Bort med trafikkregulering» skriver Svein-Ove Arnesen i Dagbladet (01.10.08). Arnesen mener vi har blitt så vant til trafikkreguleringer at vi har glemt at trafikken er farlig. Fotgjengere mister livet i trafikken, mange av dem i gangfelt. Dette er alvorlig. Spørsmålet er hva vi skal gjøre med det.

Arnesen foreslår deregulering og blanding av bløt og hard trafikk. For å motivere slike tiltak, må han fremstille fotgjengerne selv som problemet: «Her hjemme spankulerer vi direkte ut i gangfelt som fotgjengere. Vi forventer at alle bråstopper for nettopp oss og vi krever vår lovfestede rett…Vi mangler nervøsiteten i trafikken…». Jeg tillater meg å minne om at det er biler og andre motoriserte kjøretøy som meier ned og dreper disse fotgjengerne.

Tiltakene Arnesen foreslår sementerer bildet av «farlig trafikk» som noe gitt, noe vi simpelthen må tilpasse oss til. Det finnes imidlertid en annen og langt bedre måte å redusere antall ulykker i trafikken på. Det er å fjerne selve trafikken! Med denne strategien vil man i tillegg kunne oppnå en rekke positive ringvirkninger. Det vil redusere vårt bidrag til klimaendringene. Det vil det skape bedre luftkvalitet i byer og tettsteder. Det øke følelsen av trygghet for fotgjengere, syklister og andre myke trafikanter. (Arnesen, på sin side, forkynner mer nervøsitet og utrygghet i trafikken. Det «er faktiskt litt av filosofien», som han sier.) Det vil forbedre bomiljøer som er særlig belastet med trafikk. Og det vil redusere støy.

Det er unektelig langt vanskeligere å fjerne trafikk enn det er å fjerne trafikkregulering. Så hvordan kan man få bort trafikken? Jeg er fristet til å foreslå – og det er ikke bare for å provosere slike som Arnesen – at det må gjøres med reguleringer. Blant mulige tiltak er flere og dyrere bompengeringer, kjøreforbud eller begrenset tilgang til bykjerner, sterkere prioritering av miljøkjøretøy, høyere bil- og drivstoffavgifter, strengere straffer for uansvarlig kjøring, bedre og billigere kollektivtrafikk, sosiale sanksjoner mot bilkjøring, fjerning av skattefradrag for pendling. Det første vi kan gjøre er uansett å slutte å se fotgjengeren som problemet, slik Arnesen foreslår, og heller legge skylden der den hører hjemme: hos biler, bilister, og kulturen som oppfordrer disse.