GRILLET: Sentralbanksjef Øystein Olsen møtte mandag til høring i Stortingets finanskomité om ansettelsen av ny sjef for Oljefondet. Reporter: Jon Even Andersen. Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen / Dagbladet TV Vis mer

KOMMENTARER

Bøy og tøy med Øystein Olsen

Etter flengende kritikk er det på tida å spørre: Hva er viktigst - å lirke ny oljefondssjef forbi lover og regler, eller oljefondets rykte.

Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Om det ikke var et karakterdrap av sentralbanksjef Øystein Olsen, var det i alle fall en nær totalslakt av prosessen rundt ansettelsen av ny oljefondssjef. Lederen for Norges Banks representantskap, Julie Brodtkorb redegjorde i dag i finanskomiteens høring i Stortinget i detalj om hvordan arbeidet med å ansette ny sjef for verdens største statlige investeringsfond har gått over stokk og stein.

Skjønt, det er ikke et uttrykk Brodtkorb selv ville ha brukt. Leder for Norges Banks representantskap - Stortingets kontrollorgan overfor sentralbanken - har opptrådt pinlig korrekt gjennom hele denne sakens gang. Det har vært til stor fortvilelse fra medier som gjerne vil ha klare svar og tydelige meninger om skjebnen til den nye oljefondssjefen, Nicolai Tangen. Det er tilsvarende nyttig nå.

For nettopp derfor veier hennes ord nå så tungt. Der sentralbanken, og særlig sentralbanksjef Øystein Olsen, har vært fomlete og unnvikende, har representantskapet vært klare og konsistente.

I dag var konklusjonen krystallklar, og trengte ingen tolkning: Norges Bank har brutt både lover, regler og retningslinjer i forbindelse med ansettelsen av Nicolai Tangen, mener representantskapet. På fem forskjellige punkter kunne Julie Brodtkorb belyse alvorlige feil og mangler ved ansettelsen. Den tilbakeholdne Brodtkorb mente dette gir «grunnlag for bekymring for tilliten» til Norges Bank. Stort lenger kan hun ikke strekke seg. Oversatt til dagens smitteverns-terminologi: Brodtkorb viftet med fem røde flagg.

Like oppsiktsvekkende er det at Norges Bank kontant tilbakeviste de grundige og vel dokumenterte anklagene fra representantskapet.

Inntrykket en sitter igjen med, er dette: Representantskapet har ettergått ansettelsesprosessen for å se om den har vært i overensstemmelse med lover og regler som Stortinget og regjeringen har fastsatt. Norges Bank har vært opptatt av å finne ut hvordan de samme reglene kan bøyes og tøyes for å få ansatt sin drømmekandidat.

«Det har vært noen læringspunkter», innrømmet Øystein Olsen - som vanlig uten å konkretisere for mye.

Det er lett å hjelpe til med det. Det var for eksempel ikke så lurt å la Nikolai Tangen erklære ved ansettelsen at han skulle bryte alle bånd med hedgefondet han eide og ledet, Ako Capital, når han faktisk ikke skulle gjøre det. Han insisterte faktisk på det motsatte, skulle det seinere vise seg. Det var en forutsetning for at han tok jobben som oljefondssjef.

Dette alvorlige feiltrinnet er selve grunnlaget for saken. Øystein Olsen kan til og med ha brutt sentralbankloven ved å la være å opplyse departementet om at Tangen fortsatt skulle ha et betydelig eierskap i Ako Capital - om enn passivt - som ny leder av oljefondet. I en samtale med finansminister Jan Tore Sanner før ansettelsen ble offentliggjort, ble ikke dette forholdet opplyst - til tross for at Sanner både i innledningen og avslutningen av samtalen skal ha gitt «uttrykk for bekymringer» rundt valget av ny oljefondssjef.

Vi kan jo tenke oss at den bekymringen ville styrket seg hvis han visste hva som var forutsetningen for ansettelsen.

En bemerkelsesverdig scene oppsto under høringen i dag. Øystein Olsen og Ap's Hadia Tajik havnet i et kort munnhoggeri. Spørsmålet var om mangelen på denne sentrale opplysningen overfor departementet - om at Tangen skulle forsette som eier - var et brudd på sentralbankloven.

«Etter den nye sentralbankloven er det frivillig, og må bare rapporteres i ettertid», sa Øystein Olsen.

Tajik kvitterte lynrask: «I lovens forarbeider står det at hovedregelen skal være at opplysninger av vesentlig karakter skal forelegges på forhånd, men det er ingen plikt».

Sentralbanken tøyer og bøyer.

Kjernen i sentralbankens smidighetsøvelser er begrepet «for alle praktiske formål». Banken mener at risikoen for interessekonflikter mellom Tangens eierskap og rolle i Ako-systemet og jobben som oljefondssjef, er eliminert - «for alle praktiske forhold».

Her stanger banken for alvor inn i tolkningen til Julie Brodtkorb og representantskapet. Brodtkorb pekte på flere interessekonflikter som kunne oppstå - og som ikke var eliminert. Sentralbanken på sin side mener at flere av de samme interessekonfliktene ikke er problematiske Det er for eksempel ikke noe problem for banken at oljefondet bruker eksterne forvaltere som er direkte konkurrenter av Ako Capital. Det er heller ikke noe problem at oljefondet henter inn akademiske utredninger fra forskningsmiljøer som har fått betydelig støtte fra Tangens veldedige selskap, Ako Foundation. Begge deler griper tydelig inn i Tangens private eierunivers. Eksemplene er flere.

Nå må finanskomiteen bestemme seg for hvor tøyelige de synes reglene skal være, for å gi plass til Nikolai Tangen. Hvis de lander på kritikk, blir det opp til finansministeren å ha en mening om saken. Spørsmålet bør være hva som er viktigst: Å få inn en god kandidat som må lirkes forbi lover og regler, eller å opprettholde det til nå plettfrie ryktet til oljefondet og Norges Bank.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer