Bra til å være jenteband?

NRKS TV-SERIE

«Norsk rocks historie» har ført til krangel i musikk-kretser. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende. Folk fra Halden føler seg forbigått, Cool Cats og Alex likeså. Gamle pønkere er opprørt over kryssklippinga. Noen beskylder NRKs redaksjon for å være en kommunistgjeng og kvinnene kaller dem et gubbevelde. Dagbladets Anders Grønneberg og VGs Stein Østbø ga tirsdag full støtte til NRKs valg om å nedprioritere kvinnenes rolle. Østbø synes kritikken mot programmet har gått altfor langt og sukker oppgitt: «I gårsdagens Dagsavisen får parhestene fra NRK Troms til og med kritikk for at de er menn, hvilket betyr at de i enkelte kvinnegrupperingers øyne automatisk neglisjerer kvinner i norsk rock.» Vi vet alle at det å få lov til å skrive historien betyr at man sitter på en god del makt. Er det ikke derfor ganske naturlig at enkelte reagerer på at en såpass stor befolkningsgruppe som kvinner, ikke får være med i dette arbeidet?

«At ikke flere kvinneband er med, skyldes vel at de ikke var så viktige. Man kan ikke ha med kvinner under vignetten 'bra til å være jenteband',» skriver Grønneberg. Men hvem som «ikke var så viktige» avhenger selvsagt av hvem du spør. De seks mannlige programskaperne var neppe blant Kvinnefrontens fire tusen medlemmer på 70-tallet, men hvis du spør disse damene om hvor viktige Amtmandens Døtre og Kjerringrokk var, blir nok svaret et annet. Da oslogruppa Amtmandens Døtre reiste på Norgesturné i 1975 satte de som krav til alle arrangører at de skulle ha et jenteband som oppvarming, noe de klarte å få til nesten overalt. Ofte ble det satt sammen et band for anledningen og mange begynte sin musikalske karriere på denne måten. Et nokså viktig initiativ, spør du meg. Hadde du spurt de mange tusen jentene som har vært innom Akks-systemet i løpet av de 22 åra denne rockinstitusjonen har eksistert, vil nok også Akks fått sin plass i rockhistorien.

PÅ 60-TALLET

var det nærmest forventet at unge gutter skulle starte et band. Men at fire venninner på Hønefoss dannet Norges første jenteband, Dandy Girls, allerede i 1963, det var svært uventet. Hva fikk unge jenter til å dra fram trommer, bass og gitar og spille inn en plate med Shadows-inspirert musikk, når de ikke hadde noen kvinnelige forbilder, hverken i Norge eller internasjonalt? Jeg tror ikke jeg er alene om å synes at et slikt innslag ville vært interessant.