Bråkete valgvake og «miskopling i hodet til redaktøren»

Derfor ble valgloven brutt.

(Dagbladet): I Norge er det ytringsfrihet og ingen mulighet for de regjerende makter til å bestemme hva mediene skal skrive og ikke skrive.

Men i praksis gjelder det visse unntak. Når det er stortings- eller lokalvalg får mediene for eksempel tilgang til resultatene fra opptellingen av forhåndsstemmene - mot å ikke avsløre disse før alle valglokaler har stengt. Meningen med det er at ingen skal kunne ta strategiske hensyn ved sin stemmegivning.

Noen ganger publiseres tallene likevel. Og i år avslørte både NRK og lokalavisa Svelviksposten forhåndsstemme-resultatene før fristen klokka 21.00 på valgdagen, den 14. september.

Overfor Medietilsynet - som skal avgjøre hva som blir straffen - har begge mediene nå forklart hva som skjedde. Da NRK-reporter Lisbeth Schei røpet resultatene for Arbeiderpartiet i Bergen og på landsbasis i et intervju med Hadia Tajik på Aps valgvake klokka 20.48, var hun overbevist om at klokka var passert 21, ifølge NRKs brev til Medietilsynet.

Mye støy Reporteren har ingen god forklaring på hvordan hun kunne gjøre denne feilen, men det var mye støy på valgvaken, og hun hadde problemer med å få med seg hva som gikk på lufta i forkant av at hun skulle på, forklarer NRKs advokat i brevet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svelviksposten, som publiserte lokale resultater for Svelvik kommune på nett så tidlig som klokka 19.38, lot dem ligge ute i rundt 14 minutter og bli lest av i alt 71 brukere, skylder også på menneskelig glipp. Det var redaktør Dag Wathne selv som mottok tallene fra valgansvarlig i kommunen.

«Etter å ha mottatt eposten skjedde det en «miskobling» oppe i hodet på redaktøren, ved at det ble gitt beskjed til redaksjonen om at saken skulle publiseres. Saken ble deretter publisert/offentliggjort kl. 19.38 - altså 1 time og 22 minutter før valglokalene stengte - på vår nettside under tittelen Høyre vinner foreløpig», skriver lokalavisa i sitt tilsvar til Medietilsynet.

Begge mediene beklager dypt og mener de har lært av det som har skjedd. NRK har dessuten bestemt seg for å stramme inn hvem i redaksjonen som får tilgang på forhåndstall ved valg i framtida.

Kan få millionbøter Nå er det opp til Medietilsynet å avgjøre hvor store bøtene blir, og det ventes et vedtak i løpet av en eller to uker. I henhold til valgloven skal tilsynet vurdere hvor alvorlige de enkelte overtredelsene er, og blant annet se på om overtredelsene kunne vært unngått ved bedre instruksjon og opplæring, om det er gjort med vilje for å oppnå fordeler eller om det er fare for gjentakelse.

Det skal også tas hensyn til mediebedriftenes økonomiske evne når overtredelsesgebyrene fastsettes. Maksimalt kan det ligges gebyr på cirka 2,5 millioner kroner.

Da Dagbladet ved en feil publiserte forhåndsvalgresultatene ett minutt før fristen var utløpt i 2009, kom bota på 40 000 kroner.