Anmeldelse: «El Camino: A Breaking Bad Movie»

«Breaking Bad»-filmen vi ikke trengte

Men den er heldigvis ikke «Breaking Bad 2: Breaking Badder».

«Breaking Bad»-filmen tar opp tråden umiddelbart etter seriens finaleepisode, og forteller historien om hvordan det gikk med Jesse Pinkman (Aaron Paul). Video: Netflix Vis mer

OBS: INNEHOLDER SPOILERE FOR SERIEFINALEN TIL «BREAKING BAD»

Selv om «Breaking Bad» – den sjangeroverskridende, svarthumoristiske hverdagsnarkobaronkrøniken som for alltid vil være med i konkurransen om tittelen Verdens Beste SerieTM – landet fjellstøtt på beina i sin siste episode i 2013 (feel old yet?), er det likevel en viss konsensus om at én løs tråd ble hengende og dingle litt for mye i vinden: skjebnen til seriens sjel, tidvise samvittighet, og bankende, lett påvirkelige hjerte, Jesse Pinkman (Aaron Paul).

«El Camino: A Breaking Bad Movie»

4 1 6

TV-film

11. oktober

«Dette er heldigvis ikke «Breaking Bad 2: Breaking Badder».»

Jesse, den vinglete skoletaperen som ble narkolanger, og så etter hvert undersått, forretningspartner og psykisk terrorisert surrogatsønn til den stormannsgale naturfagslærer-slash-crystalmeth-kokken Walter White (Bryan Cranston), tilbragte det meste av siste sesong låst i et kjellerbur, tvunget til å tilberede Walters magiske metamfetamin for Uncle Jack og hans bande med nynazister. Det siste vi så av ham var at han kjøre ned porten som sperret ham inne, og forsvant rundt svingen i en Chevrolet El Camino.

Og så da?

Men hvordan gikk det egentlig med Jesse? Klarte han seg? Grep han den nye sjansen og ble streit? Levde han lykkelig i alle sine dager? Var han i det hele tatt i stand til det, etter alt han hadde vært igjennom, og all tragedien han hadde forårsaket?

Det mest fristende er å svare: det er irrelevant, for det var her serieskaper Vince Gilligan valgte å avslutte historien sin. Men siden vår kollektive, populærkulturelle bevissthet er blitt en trassig treåring som alltid krever å få vite hvorfor det skjedde, og hva som skjedde etter det, og hvorfor det da; og de populærkulturelle markedskreftene er klare for å tilfredsstille ethvert narrativt søtsug vi har, samme hvor kunstnerisk kontraproduktivt det er, så har vi vel fått et slags svar i «El Camino».

Heldigvis er svaret ganske bra, og tålelig tilfredsstillende, selv om denne fan-tjenende oppfølgeren ikke rettferdiggjør sin eksistens i like stor grad som «Deadwood»-filmen som kom tidligere i år. Men i det minste fremstår det ikke som en kommersiell sitronkrysting som går på akkord med seriens integritet.

Dette er ikke «Breaking Bad 2: Breaking Badder», heldigvis.

Gledelig gjensyn

Historietråden tas opp der den slapp i 2013, og handler i grove trekk om Jesses forsøk på å komme seg vekk fra byen og i sikkerhet i kjølvannet av narkoopprøret som ble enden på både Uncle Jack og den beryktede Heisenberg. Han har arr i både fjes og sjel, politiet er etter ham, og deler av Albuquerques underverden også. Uten å spoile for mye får vi gledelige gjensyn med noen kjente og kjære bikarakterer, ikke minst Jesses junkie-romkamerater Skinny og Badger som bidrar med både komiske avbrekk og rørende, klønete omsorg. Tilbake er også Jesse Plemons som den infantile psykopaten Todd, mannen som ser ut som om han akkurat har flådd Matt Damon og brukt huden hans som Halloween-kostyme. Og for de aller mest informasjonshungrige får vi nyhetsreportasjer som forteller om etterdønningene og lokalsamfunnets reaksjoner på Heisenberg-saken, og i tilbakeblikk får vi vite litt hva som skjedde mens Jesse var fanget.

Men dette hadde naturligvis ikke vært «Breaking Bad» om ikke selv de enkleste planer gikk hodestups til helvete.

Skrustikke

Gilligan har alltid vært ekstremt god på å bygge opp og eskalere scener og sekvenser én møysommelig skrustikkevridning av gangen, og å avdekke informasjon og biter av puslespillet i en rekkefølge du ikke forventer, eller å plutselig gi tilsynelatende tilforlaterlige detaljer ny valør. Alt dette er til stede i beste velgående i filmen, og gjør at den på sitt beste kjennes ut som en fullblods episode av «Breaking Bad». Det blir dessverre også etter hvert filmens svakhet, for litt over halvveis daler turtallet, og «El Camino» mister mye av momentet sitt. Det er kanskje en grunn til at denne dramaturgien egner seg best til kortere serieformater enn spillefilmer.

Selv om filmen pirker litt borti Jesses psyke, ikke minst via ulike farsfigurer som påvirker ham aktivt og indirekte, er reisen hans i hovedsak en ytre en, og forteller oss ikke så mye vi ikke allerede visste. Det er vel kanskje ikke så mye en kritikk av filmen som et kompliment til serien, den behandlet de aller fleste sider av rollefigurenes indre liv så behørig at det ikke var mer igjen å fortelle.

Denne fantastiske serien lærte oss mange ting, men en av de mest interessante var gjennom måten den fortalte historiene sine på, via en kompromissløs, detaljfokusert dedikasjon til å bygge scener, drama, komikk, vendepunkter og i blant hele episoder av det som vanligvis behandles som rene transportetapper. Sånn viste den oss at ingenting går av seg selv, selv de beste idéer er null verdt før de settes ut i live, og når de gjør det innebærer de gjerne blod, svette, tårer og uventede, absurde hindringer på veien, som gjerne resulteter i kaos og slapstick midt oppi alt alvoret, eller uforutsette følgefeil og ringvirkninger som kommer tilbake og biter deg i rumpa når du minst venter det. Og her er det ingen forskjell på de som lever i samfunnets skyggeside og trygge forstadstilværelser. Livet består av det som foregår mellom scenene i Hollywood-filmer.

Hvis man skal prøve å trekke frem en eksistensberettigelse for «El Camino» (ikke at man må det), er det kanskje nettopp dette – å vise at Pinkmans Hollywood-ske seriesorti med klampen i bånn også har et antiklimaks i kjølvannet, når bilen stopper og du er nødt til å tenke «hva pokker gjør jeg nå?»

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling